تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

اثری دیگر با صدای روانشاد سید خلیل عالی نژاد

در ادامه معرفی آثار منتشر نشده مرحوم سید خلیل عالی نژاد تنبور مست اثر دیگری را به شما تقدیم می کند . علی هو را در قسمت دانلود دریافت نمایید .

تنبور مست در آینده اقدام به معرفی آثاری از دیگر نوازندگان برجسته ساز آیینی تنبور خواهد کرد . امید که در شناسایی هرچه بیشتر این ساز کهن کشورمان قدمی هرچند کوتاه برداشته باشد .

چند نکته

برگزاری کنسرت بزرگان موسیقی ایران اتفاق مبارکی است که می تواند به روند رشد موسیقی ایرانی یاری رساند . پس از اجرای محمد رضا لطفی و محمد رضا شجریان و در آینده نزدیک کامکار ها اعلام زمان کنسرت حسین علیزاده و گروه هم آوایان خبر خوشایند دیگری بود که در حوزه موسیقی مخابره شد .

در حالی که کنسرت لطفی نتوانست نظر مثبت بسیاری از اهالی هنر را جلب کند باید به انتظار هنرنمای علیزاده دیگر سه تار نواز برجسته کشورمان باشیم تا شاید تلخی انتقاد های ناخوشایند اما بعضا به حق جامعه به لطفی را فراموش کنیم . لطفی با تبلیغات رسانه ای گسترده و به چالش کشیدن بسیاری هنرمندان برجسته ابتدا انتظارات هنردوستان ایرانی را بالا برد اما در نهایت موفق به جلب نظر عده زیادی از جمله همکاران خود نشد. گرچه نحوه برخورد با لطفی اندکی دور از انصاف بود و حداقل از هنرمندانی چون مشکاتیان بیش از این انتظار می رفت .

ای کاش در ویژه نامه های که از لطفی پیش از کنسرتش منتشر شد اندک مجالی برای منتقدان فراهم می شد تا در کنار فضای سالم از اسطوره سازی پیرامون شخصیت هنری لطفی جلوگیری می شد . به هر حال لطفی هنوز هم همان لطفی بزرگ است . فقط برای کمال به دیگر هم نسلان خود نیازمند است همانگونه که خلا وجود لطفی در کنار یارانش به وضوح دیده می شود .

خبر دیدار مشکاتیان و شجریان نیز از حواشی امید بخش کنسرت استاد آواز ایران بود .  امید که حلقه هم نشینی هنرمندان بزرگ ایران روز به روز گسترده تر شود .

مدیری که مدیریت نداشت

ناهماهنگی های پیش از آغاز کنسرت محمد رضا شجریان  در تهران بار دیگر علاوه بر این هنرمند گریبان گیر دوستداران وی شد . فروش بلیط به صورت اینترنتی در کشوری که هنوز بسیاری از مردم از این پدیده بی اطلاع و یا حد اقل کم اطلاع هستند و خطوط پرسرعت در کشور فراگیر نشده است آن هم به بهانه کاهش مشکلات مردم تنها تلاشی برای پاک کردن صورت مسئله به نظر می رسد . تجربه ناموفق دو سال پیش برنامه ریزان اجرای شجریان نیز از دید کادر پر ادعای مدیریتی دل آواز دور ماند .

سابقه همکاری آقایان نوربخش و شجریان نشان دهنده رضایت استاد آواز ایران از مدیر برنامه شان است . اما آیا آقای شجریان به این نکته توجه کرده اند که لیاقت و کفایت یک مدیر در شرایط سخت و بحرانی مشخص می شود ؟ چه کسی پاسخگوی صد ها هزار ساعت وقت و انزژی کاربرای بود که برای بلیط این کنسرت آرزو ها در سر داشتند ؟ آیا شرمساری برای این همه ناهماهنگی کافی است ؟چه کسی پاسخگوی دل های شکسته علاقه مندانی است که به جرم عدم دسترسی به اینترنت یا کارت اعتباری بانک سامان از اجرای هنرمندشان محروم شدند؟

اقای نوربخش . تدارک اجرای برنامه های موسیقی در کشورهای اروپایی یا آمریکا هنر نیست ؟ در کجای دنیا شما به عنوان همراه آقای شجریان برای اجرای یک کنسرت هجده هزار بلیط را طی کمتر از یک ساعت به فروش رسانده اید و مردم کدامین کشور دنیا برای گرفتن بلیط یک کنسرت موسیقی شبانه روز به صفحه کامپیوتر خیره می شوند؟

جناب شجریان . چشم پوشی کردن از خطا ها و کاستی ها جز اینکه به شخصیت اخلاقی و هنری شما ضربه وارد کند ارمغانی به همراه ندارد . به هر حال مدیریت اجرایی کنسرتی به حساسیت برنامه شما در ایران به نیرو هایی متخصص تر و مجرب تر از کادر فعلی نیازمند است .

استاد گرامی . بسیاری بابت گناه نکرده از شما آزرده خاطرند . داوری منصف باشید و با یک جمله شرمساری از دوستدارانتان فاصله نگیرید . با مردم باشید .... 

باز هم داستان ناهماهنگی های پیش از کنسرت

کنسرت موسیقی محمد رضا شجریان اتفاق نیکی است که این روز ها در عرصه موسیقی ملی کشورمان در شرف وقوع است . پیرامون این کنسرت نکاتی به ذهن می رسد که در ادامه به  آن پرداخته می شود :

ارائه بلیط های این کنسرت به صورت آنلاین گرچه نیازی غیر قابل انکار است اما سوال اینجاست که آیا زیر ساخت های مناسب برای آغاز این روند در کشور تهیه شده است ؟ تجربه نا موفق گذشته دست اندر کاران کنسرت های آقای شجریان در ارائه آنلاین بلیط این نوید را میداد که امسال شاهد نا هماهنگی های گذشته نباشیم اما با کمال تاسف سایت دل آواز ساعاتی پیش از آغاز خرید از ارائه خدمات باز ماند .

تهیه کارت های اعتباری برای خرید بلیط از دیگر مشکلات مردم در راه این کنسرت بود که مورد توجه برنامه ریزان کنسرت قرار نگرفت . بعید به  نظر می رسد که مدیران برنامه ریزی این کنسرت از تعداد محدود شعب بانک سامان با خبر نبوده اند . پوشش نامطلوب این بانک در سطح پایتخت خود گویای حال وروز شهرستان هاست .

آقای نوربخش و ..دیگران با این کار تنها صف های طولانی مردم را از شرکت دل آواز  به سمت شعبه های اندک بانک سامان رهنمون کردند . این در حالی است که میشد از هفته ها قبل مردم را در جریان نحوه ارائه بلیط قرار داد تا بلکه شاهد این نا بسامانی ها نباشیم .

آقای نوربخش در نخستین ساعات روز چهار شنبه  سوم مرداد پس از دو روز بدقولی برای آغاز بلیط فروشی  با شرکت در برنامه بخش شبانگاهی رادیو پیام به  صورت غیر مستقیم و با سخاوتمندی تمام خود را به عنوان یکی از تاثیر گذاران هنر موسیقی ایران معرفی نمودند  و هم راه و  هم کلام با مجری برنامه در کنار تعارفات ناخوشایند به انتقاد از روند رو به رشد تصنیف خوانی در هنرمندان و کاهش سطح کیفی آواز در آثار موسیقی دانان پرداختند . این در حالی است که اکثریت افرادی که در کنسرت های ایشان حضور داشته اند بر ضعف آوازی این هنرمند گرامی واقف هستند.

در این میان استاد شجریان پیش و بیش از هر کس از این ناهماهنگی ها متضرر می شوند. تجدید نظر در کادر برنامه ریزی مهمترین رسالت استاد آواز ایران است پیش از آنکه در نام و اعتبار وی در نزد دوستدارانش خللی وارد شود .

 

***

هفت سالی است که بی تو زمزمه میکنیم و چه نیک خاطره ات را در تکرار ادوار به داوری می نشینیم.ای کاش بودی...

به
نو کردن ماه
بر بام شدم
با عقیق و سبزه و اینه.
داسی سرد بر آسمان گذشت
که پرواز کبوتر ممنوع است.

صنوبرها به نجوا چیزی گفتند
و گزمگان به هیاهوی شمشیر در پرندگان نهادند.


ماه
بر نیامد

 

***

عکس از وبسایت احمد شاملو