تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

روایت سیمرغی که از پرواز باز ماند

روز کوروش بر جهانیان خجسته باد 

*** 

جسارت و تلاش حمید متبسم بود تا پس از سال ها شاهد روایت دلنشینی از شاهکار ادبیات پارسی شاهنامه فردوسی در  قالب یک اثر موسیقایی باشیم.

تلاشی که به گفته ی سازنده ی اثر سال ها زمان برد تا به شکلی که در تابستان گذشته اجرا شد خلق گردد.اثری که در عین خلاصه گویی بسیار کامل تهیه شده بود و از حماسه پردازی های فردوسی گرفته تا روایت عاشقانه زال و رودابه را در قالب اثری با عنوان سیمرغ در تاریخ موسیقی ایرانی به یادگار گذاشت.

اجرای زیبای این اثر بدون حضور هنرمند برجسته ای چون محمد رضا درویشی قطعا بر روی کیفیت آن تاثیر گذار می بود . آهنگساز و پژوهشگری که با زوایای مختلف این اثر آشنایی کامل داشت و فردوسی را درک کرده بود.  

با این اوصاف سیمرغ پس از سال ها اجرا شد و باشگاه انقلاب تهران در 3 شب میزبان علاقه مندانی بود که شاهد پر کشیدن سیمرغ موسیقی ایران بودند . هرچند حاشیه ها و ناهماهنگی های اجرایی از قبیل تاخیر در اجرا ترافیک و فضای باز و صدا برداری ضعیف از حلاوت سیمرغ کاست اما همچنان هزاران نفر در آن سه شب شاهد رخدادی مبارک در موسیقی ایران بودند که سال ها در خاطر خواهند داشت.   

و اما هفته گذشته خبر ضبط این اثر از سوی محمد رضا درویشی اعلام شد . اما به گزارش ایلنا وی یک هفته مانده به ضبط پروژه موسیقی سیمرغ، قطع همکاری خود را با این پروژه اعلام کرد.محمدرضا درویشی(آهنگساز و رهبر پروژه موسیقی سیمرغ)  گفت: همکاری من از امروز با پروژه‌ی موسیقی سیمرغ قطع شده است. 

وی با بیان این مطلب از انتشار نامه ای در هفته آینده و اعلام دلایل این تصمیم خبر داده است .  

بدون در نظر گرفتن دلایل کناره گیری درویشی از این پروژه باید به این نکته اندیشید که سیمرغی که نوازندگان آن با دستان هنرمند مسلط و سخت گیری چون درویشی خو کرده بودند آیا خواهد توانست در آینده در کنار دیگران آزادانه و چون گذشته به پرواز دراید ؟
و در پایان در دوره ای که حکومت تمام تلاش خود را برای محو موسیقی از جامعه معطوف کرده است وظیفه هنرمندان و در راس آن بزرگان هنر موسیقی چیست؟  

در هر حال روایت درویشی از پروژه سیمرغ از پرواز باز ماند...