تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

ادای احترام به مرحوم جعفر شهیدی

خبر در گذشت سید جعفر شهیدی جامعه ادبی ایران را داغدار کرد .

دفتر پربار زندگی این استاد گرانقدر سرشار از افتخاراتی است که هر یک به تنهایی کافی است تا امروز را به احترامش در سوگ بنشینیم.

 

 

 پیکر سیدجعفر شهیدی، ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 26 دی ماه از مقابل موسسه لغت نامه دهخدا به سمت دانشگاه تهران تشییع می شود.

تنبور مست در گذشت این استاد گرانقدر فرهنگ و ادب سرزمین مان را به جامعه ادبی ایران  و خانواده ی ایشان تسلیت عرض می کند.

 

***

عکس از روزنامه اعتماد

 

سه دهه تقابل ٬ یک شب ترنم

نخست اینکه جشنواره بیست و سوم فجر هم چون سال های گذشته مهجور و بی رونق دنبال می شود . جشنواره ای که با گذشت این مدت می بایست از اعتبار جهانی برخوردار می بود امروز حتی در بین هنرمندان داخلی نیز جایگاه مناسبی را کسب نکرده  است. سیاست های نادرست حوزه موسیقی و تقابل همیشگی دین و هنر بزرگ ترین سد پیش روی این هنر در کشور ما بوده است. تقابلی که پس از گذشت سه دهه از انقلاب ایران نه تنها از شدت آن کاسته نشد  که هر روز گره ای تازه بر کلاف سر در گم آن افزون می شود .

سیاست های دولتی که بسته به هر دولت دستخوش تغییرات بنیادین می شود پیکره رنجور موسیقی این سرزمین را روز به روز نالان تر می کند . صدا و سیما ٬ارشاد و ده ها نهاد موازی دولتی هر کدام خود را به عنوان متولی موسیقی معرفی می کنند در حالی که هر یک به نوعی در به محاق کشیدن هنر و هنرمند در ایران نقش ویژه ای را ایفا می کنند .

طی روز های گذشته مدیران ارشد صدا و سیما در همایشی با عنوان ترنم وحدت در حضور چندی از موسیقی دانان گرد هم آمدند . این همایش هم چون سایر برنامه های دولتی چند وقت اخیر سرشار از عبارات دهان پر کنی چون موسیقی فاخر و ... بود . ای کاش پیش از تقسیم بندی موسیقی به فاخر و غیر فاخر به درک مناسبی از موسیقی دست یابیم . چه بسا بسیاری از فقها که امروز به عنوان سدی نفوذ ناپذیر در برابر هنر و تمدن ایران قرار گرفته اند هنوز به شناخت کامل و درخوری از هنرموسیقی و بالاخص موسیقی ایرانی دست نیافته اند.  پس از سه دهه تقابل نمی توان با یک شب ترنم انتظار وحدت داشت.

به امید شکوفایی هنر ایرانی.