تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

موسیقی در محاق

طی ماه های گذشته بحث پیرامون موسیقی فاخر و معنا گرا و گسترش روزافزون گروه های موسیقی زیر زمینی با شدت بیشتری مطرح شد. این در حالی بود که مسئولان فرهنگی کشور و در صدر آنها متولیان دولتی موسیقی سعی در تقسیم بندی موسیقی با معیار های مد نظر خود داشتند . به خصوص در سال گذشته بنا به مناسبت های مختلف سیاسی و یا مذهبی شاهد خلق آثار سفارشی پاره ای از موسیقی دانان مطرح بودیم . این امر در شرایطی به وقوع پیوست که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور از فضای بسته حاکم بر حوزه موسیقی گلایه داشتند و از کم توجهی متولیان فرهنگی انتقاد می کردند.

با نگاهی گذرا بر فرهنگ حاکم بر جامعه به این نتیجه میرسیم که هر گاه شاهد اعمال محدودیت های خاص در هر مسئله ای بوده ایم روند موضع گیری های بعضا نا صحیح پیرامون آن موضوع در کشور به اوج خود می رسد . به عنوان مثال می توان به استقبال بی نظیر مردم از ساخت فیلم اخراجی ها اشاره نمود . به خوبی به یاد داریم که دولت دیر زمانی به بهانه زنده نگاه داشتن فرهنگ جبهه و شهادت و تلاش برای انتقال هنجار های نسلی به نسل دیگر با صرف هزینه های هنگفت به تبلیغات گسترده پیرامون این موضوع پرداخت . همین امر باعث دلسردی مردم از برنامه های مختلف فرهنگی در حوزه دفاع شد . پافشاری متولیان امر تا بدانجا پیش رفت که امروز شاهد استقبالی اینچنین بی نظیر از اثری باشیم که در آن مخاطبان از به سخره گرفتن فرهنگ دفاع و شهادت لذت می برند .

آیا زمان آن فرا نرسیده است که مسئولان فرهنگی به این سوال پاسخ دهند که چگونه یک رویداد قابل احترام در طی چند سال به بازیچه ای برای ساعتی خندیدن تبدیل شود؟کجای کار به خطا رفته ایم که اکنون اینچنین دل زده و تلخ به گذشته می خندیم ؟

طولی نمی کشد که سرنوشتی مشابه را در سایر حوزه های هنر شاهد خواهیم بود . موسیقی دانانی که امروز به دفاع از صدا و سیما به عنوان گسترده ترین و در دسترس ترین رسانه ی کشور می پردازند به این نکته توجه دارند که هنوز بعد از گذشت نزدیک به ۳ دهه از عمر انقلاب ایران نشان دادن ساز و نوازنده از اسباب ترویج لهو و لعب قلمداد می شود ؟ از موسیقی ملی و بزرگان آن هنوز به عنوان ابزاری برای برانگیختن مردم در روزهای منتهی به راهپیمایی و انتخابات استفاده می شود و در سایر ایام همان داستان کهنه گذشته تکرار می شود ؟آیا همکاری صدا و سیما و سایر ارگان ها برای ساخت سمفونی های سفارشی معیار مناسبی برای دفاع از عملکرد آن در حوزه موسیقی است ؟

به محاق کشیدن هنرمندان و موسیقی دانان به بهانه های مختلف و کاهش سطح نیاز مردم به موسیقی گرانمایه کشورشان از طریق تولید و پخش آثار نه چندان در خور و سنگ اندازی مسئولان در مقابل تولید و عرضه آثار مناسب باعث به وجود آمدن موسیقی زیر زمینی و تنزل روز به روز آگاهی مردم از فرهنگ و هنر جاودان خود می شود .

***

تنبور مست عکس را از خبرگزاری میراث فرهنگی به امانت گرفته است .

شمعی که به خانه رواست ....

خبر اجرای محمد رضا لطفی در ایران از معدود اتفاقات چشم نواز حوزه موسیقی در سال جدید است . این هنرمند برجسته قرار است تیر ماه امسال در فضای باز کاخ نیاوران به اجرای موسیقی بپردازد .

صرف نظر از نوع اجرای برنامه که هنوز مشخص نشده  فعالیت مجدد لطفی در ایران در طیف گسترده تری چون اجرای کنسرت جای ستایش دارد . گرچه هنوز هم بسیاری با شنیدن نام لطفی بی اختیار به یاد آثار ارزشمند وی در کنار محمد رضا شجریان می افتند اما این بار باید لطفی را بدون یار دوران جوانی اش  و با افکاری نو نظاره گر شویم .

به امید روزی که باز هم اساتید بزرگ موسیقی ایران چون گذشته در کنار هم بنشینند و آثار به یاد ماندنی خود را به دوستدارانشان عرضه کنند . چند سالی است که مشتاقان موسیقی شاهد اجرای هنرمندان کشورشان در خارج از ایران هستند و کم کم به این رسم نامبارک عادت کرده اند که پیش از دیدن یا شنیدن آثار تازه موسیقیدانان بزرگ در داخل شاهد اجراهای وسیع در خارج از کشور باشند .

آخرین اثر محمد رضا شجریان به همراه حسین علیزاده و کیهان کلهر و همایون شجریان هم پس از مدت ها منتشر شد . اثری که حاصل از اجرای آدر ماه سال ۸۴ در تهران بود . کنسرتی که طبق معمول پس از پایان تور های خارجی گروه اساتید در تهران برگزار شد نشان می دهد که اجرا در ایران سخت و طاقت فرسا اما ممکن و دست یافتنی است . پس چرا دوستداران هنر در داخل باید مدت ها در انتظار دیدن هنرمندانشان باشند ؟ آیا برای خرید بلیط کنسرت موسیقیدانان ایرانی در خارج کشور هم صف های چنین طولانی تشکیل می شود؟ آیا تا کنون پیش آمده که بلیط آن کنسرت ها پس از ۲ ساعت و شبانه نایاب شود ؟

این علاقه مندان آن اندازه ارزش دارند که به خاطرشان مسئولان غیر مجرب فرهنگی کشور را به همکاری بیشتر ترغیب کنیم . محمد رضا شجریان پس از انتشار این اثر که در  دو بخش به علاقه مندان موسیقی عرضه شده به زودی تور اروپایی خود را با گروه جدیدش آغاز می کند .

فراموش نکنیم شمعی که به خانه رواست به مسجد ....

***

تنبور مست عکس را از سایت گروه شیدا به امانت گرفته است  . 

یرای رضا سقایی دعا کنیم

هنگامی که سخن از آواز ایرانی به میان می آید بی اختیار به یاد محمد رضا شجریان می افتیم . سخن از سه تار یا کمانچه  ما را با عبادی و بهاری پیوند می دهد و آنگاه که با موسیقی مقامی لرستان روبرو می شویم به رضا سقایی می رسیم.


در واپسین روزهای سال گذشته دست تقدیر دیگر بار بزرگ  آواز لرستان  رضا سقایی را در بستر بیماری نشاند. این هنرمند گرامی که آثاری به یادماندنی و ارزشمند از موسیقی لری را برای دوستدارانش به یادگار گذاشته بر اثر سکته مغزی در بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد بستری شده است .



بی شک موسیقی لرستان وامدار تلاش های بی وقفه این هنرمند محبوب است . روحیه لطیف رضا سقایی تمام دوستداران موسیقی لرستان را به عیادت از وی مشتاق میکند تا شاید برای لحظه ای از بار رنج و اندوه ناشی از بیماری ایشان بکاهند .

تنبور مست برای این هنرمند گرامی آرزوی سلامتی می کند.