تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

موسیقی در محاق

طی ماه های گذشته بحث پیرامون موسیقی فاخر و معنا گرا و گسترش روزافزون گروه های موسیقی زیر زمینی با شدت بیشتری مطرح شد. این در حالی بود که مسئولان فرهنگی کشور و در صدر آنها متولیان دولتی موسیقی سعی در تقسیم بندی موسیقی با معیار های مد نظر خود داشتند . به خصوص در سال گذشته بنا به مناسبت های مختلف سیاسی و یا مذهبی شاهد خلق آثار سفارشی پاره ای از موسیقی دانان مطرح بودیم . این امر در شرایطی به وقوع پیوست که بسیاری از هنرمندان مطرح کشور از فضای بسته حاکم بر حوزه موسیقی گلایه داشتند و از کم توجهی متولیان فرهنگی انتقاد می کردند.

با نگاهی گذرا بر فرهنگ حاکم بر جامعه به این نتیجه میرسیم که هر گاه شاهد اعمال محدودیت های خاص در هر مسئله ای بوده ایم روند موضع گیری های بعضا نا صحیح پیرامون آن موضوع در کشور به اوج خود می رسد . به عنوان مثال می توان به استقبال بی نظیر مردم از ساخت فیلم اخراجی ها اشاره نمود . به خوبی به یاد داریم که دولت دیر زمانی به بهانه زنده نگاه داشتن فرهنگ جبهه و شهادت و تلاش برای انتقال هنجار های نسلی به نسل دیگر با صرف هزینه های هنگفت به تبلیغات گسترده پیرامون این موضوع پرداخت . همین امر باعث دلسردی مردم از برنامه های مختلف فرهنگی در حوزه دفاع شد . پافشاری متولیان امر تا بدانجا پیش رفت که امروز شاهد استقبالی اینچنین بی نظیر از اثری باشیم که در آن مخاطبان از به سخره گرفتن فرهنگ دفاع و شهادت لذت می برند .

آیا زمان آن فرا نرسیده است که مسئولان فرهنگی به این سوال پاسخ دهند که چگونه یک رویداد قابل احترام در طی چند سال به بازیچه ای برای ساعتی خندیدن تبدیل شود؟کجای کار به خطا رفته ایم که اکنون اینچنین دل زده و تلخ به گذشته می خندیم ؟

طولی نمی کشد که سرنوشتی مشابه را در سایر حوزه های هنر شاهد خواهیم بود . موسیقی دانانی که امروز به دفاع از صدا و سیما به عنوان گسترده ترین و در دسترس ترین رسانه ی کشور می پردازند به این نکته توجه دارند که هنوز بعد از گذشت نزدیک به ۳ دهه از عمر انقلاب ایران نشان دادن ساز و نوازنده از اسباب ترویج لهو و لعب قلمداد می شود ؟ از موسیقی ملی و بزرگان آن هنوز به عنوان ابزاری برای برانگیختن مردم در روزهای منتهی به راهپیمایی و انتخابات استفاده می شود و در سایر ایام همان داستان کهنه گذشته تکرار می شود ؟آیا همکاری صدا و سیما و سایر ارگان ها برای ساخت سمفونی های سفارشی معیار مناسبی برای دفاع از عملکرد آن در حوزه موسیقی است ؟

به محاق کشیدن هنرمندان و موسیقی دانان به بهانه های مختلف و کاهش سطح نیاز مردم به موسیقی گرانمایه کشورشان از طریق تولید و پخش آثار نه چندان در خور و سنگ اندازی مسئولان در مقابل تولید و عرضه آثار مناسب باعث به وجود آمدن موسیقی زیر زمینی و تنزل روز به روز آگاهی مردم از فرهنگ و هنر جاودان خود می شود .

***

تنبور مست عکس را از خبرگزاری میراث فرهنگی به امانت گرفته است .

نظرات 5 + ارسال نظر
نیما پنج‌شنبه 30 فروردین 1386 ساعت 22:39 http://www.khaidaloo.blogsky.com

متاسفانه صاحب منصبان امور تلاش بر این امر دارند که آنانی را که در عرصه هنروموسیقی -به هر دلیل- می پسندند به عنوان استاد و فخر الزمان و دیکر القابی که اغلب به غلط اجاره می دهند به مردم قالب کنند و صد افسوس که این گونه نابخردی ها و سفارش های هنری -به مناسبتهای مختلف-
فقط به تنزل و افول منتهی است.
سواستفاده از نتهای موسیقی داخلی برای موجه جلوه دادن سیاستهای خارجی شاید امروزه عوام را بفریبد اما بی شک برای آیندگان موجبات استهزا و تکریه این فرهنگ ستیزی ها را فراهم می کند.

هفت حرف جمعه 31 فروردین 1386 ساعت 05:27 http://7e.blogfa.com

بسم الله
عرض سلام و ادب ...
وبلاگ دانشجویی "هفت حرف" از روز شنبه شروع به کار کرده است ...
"هفت حرف" متشکل از هفت موضوع متنوع اندیشه ، هنری ، اقتصادی ، سیاسی ، ادبی ، اجتماعی و حقوقی است که در هفت روز هفته به صورت هر روز یک موضوع به روز می شود و از ده نویسنده برای نگارش مطالب بهره می گیرد که این جدای از هیئت تحریریه آزاد آن است ...
در ضمن "هفت حرف" بخش های دیگری از جمله سرمقاله ، هفت خبر (اخبار روز سایت های دیگر) و هفت لینک (بخش پیوندهای وبلاگ) دارد که مورد اخیر نیز به صورت موضوعی مجزا و معین شده است و در صورت تمایل شما به گذاشتن لینکتان در وبلاگ ، این امر قابل بررسی می باشد...
رعایت این نکته لازم است که دوستانی که تمایل به لینک شدن در "هفت حرف" دارند ، بهتر است ذکر کنند که وبلاگ شان مرتبط با کدام یک از زمینه های سیاسی، اجتماعی، اندیشه، اقتصادی، حقوقی، ادبی، هنری است و در صورت چند موضوعه بودن وبلاگ،خود تمایل دارند لینک وبلاگشان در کدام بخش گذاشته شود .
مضافا اینکه کسانی که می خواهند از بخش "نویسنده مهمان" وبلاگ استفاده کنند ، می توانند مطلب ابتدایی خود را برای پست الکترونیک وبلاگ (haftharf@yahoo.com) بفرستند تا ضمن آشنایی متقابل ، امکان همکاری های متعاقب فراهم گردد.
"هفت حرف" از همین ابتدا بر آن است تا تمامی تلاش خود را برای کسب نظر همه علاقه مندان انجام دهد و از همین رو خواهشمند است که شما "هفت حرف" را از نظرات خویش بی بهره نگذارید ...
با تشکر ...
هفت حرف

آمن خادمی جمعه 31 فروردین 1386 ساعت 20:30 http://amenmusic.blogfa.com/

سلام
متاسفانه در حال حاضر روند فعالیت زیر زمینی در موسیقی تبدیل به کسب درآمد برای بسیاری از افراد سودجو شده و جدا از اسم تبدیل به یک وسیله برای کسب درآمد شده است...............

تا بعد

پرستو دوشنبه 3 اردیبهشت 1386 ساعت 20:21 http://www.moogezeh.blogfa.com

سلاااامممممم وب خوبی داری به من هم سربزن بای باییییییییییی

محمدی سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 16:23

شما با نگاه سطحی به این فیلم نگاه نکن و اون " طنز تلخ " ماجرا رو ببین . اونوقت هم میتونی منتقد خوبی برای فیلم باشی هم راحع به موسیقی داد سخن بدی.

اون که اینکاره بود داره میگه ساقه درخت پوک و شته زده شده بود شما میگی بازیچه...بازیچه جوانان مظلوم این مرز و بوم بودند !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد