تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

در نشست وبلاگ نویسان موسیقی با گروه دستان اعلام شد:

از حاشیه دوری و به موسیقی بپردازیم

در این وانفسا و آشفتگی موسیقی باید از حاشیه هنر بپرهیزیم و به خود هنر بپرهیزیم.
سعید فرج پوری در نشست گروه دستان با وبلاگ نویسان موسیقی با بیان این مطلب گفت :راه انداختن این بحث که هنرمندان برای ارئه کارهای خوب و تاثیرگذار باید هر روز با هم در اراتباط باشند،به معنای نفی دیگران است و نوعی نسخه پیچیدن محسوب می شود.
این کمانچه کش  افزود:ما الان در دوره قاجار زندگی نمی کنیم که بتوانیم هر روز همدیگر را ببینیم. در عصر کنونی ارتباط داشتن خیلی سخت و دشوار شده است.
در ادامه حمید همین بحث متبسم گفت:پیوند بین اعضای گروه "دستان" خیلی عمیق است و به جرات می توان گفت این گروه از تمام موزیسین هایی که در یک شهر زندگی می کنند ،بیشتر با یکدیگر در اراتباطند.
این آهنگساز و نوازنده تار خاطرنشان کرد:کار گروه مهمترین ملاک برای قضاوت است.همچنین ارتباط فکری چنان در این گروه عمیق است که دیگر مسافت دور به چشم نمی آید.
وی افزود:به فرض مثال آلبوم "شوریده" در مدت زمان چهار ساعت ضبط شده است و در این مدت کم به علت هماهنگ بودن نوازنده کار قابلیت درآمدن به صورت سی دی را داشته است.
همچنین پژمان حدادی ،نوازنده تمبک و پنداریک،گفت:خوشبختانه این دوری راه دید جهانی تری به موسیقی خاص گروه دستان داده است.
حمید متبسم در ادامه این نشست که با حضور جمعی زیادی از وبلاگ نویسان موسیقی برگزار شد،در پاسخ به این سوال که آیا گروه دستان با نوآوری ها درون گروهی سطح موسیقی خود را پایین نیاورده است،گفت:این نظرات نسبی است ؛البته دنیا امروز ما طلب می کند که شنوده را با خود دخیل کنیم .
سالار عقیلی ادامه داد:گروه موسیقی دستان موسیقی ایرانی را جهانی کرده است و اتفاقا با چنین کارهایی به تعداد مخاطبان خود افزوده است.
این خواننده با اشاره به اینکه موسیقی اصیل رو به نابودی است ،خاطرنشان کرد:اگر بخواهیم تعصب بیش از اندازه نشان دهیم ،همین چهار جوان علاقه مند به موسیقی ر نیزا از خواهیم داد.
حمید متیسم تصریح کرد: ما در ایران ضعف کنسرت رفتن داریم و اگر می بینیم که مخاطبان ما مانند دوره استاد پایور و یا استاد ظریف نیستند به علت نداشتن فرهنگ کنسرت رفتن است نه پایین بودن موسیقی گروه و یا نوازنده ها.
در پایان این نشست بهنام سامانی درباره ساز عودو و ضربانگ گفت :این ساز محصول 20 سال تلاش و تحقیقات من است که انرژی خاص خود را دارد.متاسفانه چندی پیش کسی در ایران ادعا کرد که شش ماهه چنین سازی ساخته است و محصول 20 سال تلاش ما به هدر رفت و به کام دیگری صادر شد.

گروه موسیقی دستان از 28 تا 31 تیرماه در کاخ نیاوران به اجرای کنسرت می پردازند.

تنبور مست مطلب فوق را از سایت هنر و موسیقی به امانت گرفته است.

اجراهای گروه موسیقی دستان درنیاوران آغاز می‌شود

گروه موسیقی "دستان" ازگروههای موسیقی ایرانی، ازفردا به مدت سه شب درکاخ نیاوران به اجرای برنامه می پردازد.

سالارعقیلی در این گروه به عنوان خواننده به اجرای برنامه می پردازد.

"گروه دستان" چندی قبل، در جشنواره هنری تابستانی "مادرید" به اجرای برنامه پرداخت. دست اندرکاران جشنواره تابستانی مادرید محوطه باز و زیبای مقابل کاخ سلطنتی را برای اجرای گروه موسیقی "دستان" برگزیده بودند. "گروه دستان" در مادرید قطعات از قبل ساخته شده را اجرا می کرد، "دستان" که تاکنون در بسیاری از کشورهای اروپا و آمریکا برنامه داشته است، پیش از این نیز یک بار در پایتخت اسپانیا برنامه اجرا کرده است. 

 گروه موسیقی "دستان" اثر "شوریده" خود را برای مادرید به ارمغان آورده بود. شوریده دو بخش را دربرمی گیرد که قطعات آن را سعید فرج پوری، کمانچه نواز و حمید متبسم، نوازنده تار در مایه های افشاری و دشتی ساخته اند و یک قطعه آن نیز به حسین بهروزی نیا نوازنده بربت تعلق دارد.

این گروه که چندی قبل با ارکستر سمفونیک بی بی سی اجرای مشترکی داشت، درآینده نیز با کوارتت زهی بی بی سی برنامه مشابهی را برگزار خواهد کرد. حسین بهروزی نیا (بربط)، پژمان حدادی (تمبک و پنداریک)، بهنام سامانی (دف، دایره و دمام)، سعید فرج پوری (کمانچه) و حمید متبسم (تار و سه تار)، نوازندگان گروه دستان هستند.این گروه دوسال قبل نیز در مردادماه هشتاد و سه ، پس از مدت‌ها در تهران و درفضای باز کاخ نیاوران به مدت سه شب به اجرای برنامه پرداخته بود.

گروه دستان" طی سال‌های گذشته نقش مهمی در شناساندن موسیقی ایران در اروپا و آمریکا ایفا کرده است.

این گروه ازچند سال قبل، به کوشش حمید متبسم پایه گذاری شده و با تعدادی از نوازندگان برجسته ایرانی همچون کیهان کلهر، بیژن کامکار، اردشیر کامکار و محمد علی کیانی نژاد همکاری داشته است و تاکنون با خوانندگانی نظیر ، شهرام ناظری و ... کنسرت های متعددی در جشنواره‌ها و مراکز فرهنگی هنری اروپا و آمریکا اجرا کرده و آلبومهایی به ضبط رسانده است که طی سالهای گذشته برنده یکی از جوایز رادیو فرانسه در زمینه "موسیقی جهان" شده است

یک سال گذشت

یک خبر نه چندان دلچسب برای دوستانی که منتظر اجرای استاد کیهان کلهر نوازنده برجسته کمانچه ی کشورمان به همراه شجاعت حسین خان نوازنده جوان ولی مسلط سیتار کشور هندوستان بودند . قرار بود اساتید ایران و هند در روز ۲ و ۳ شهریور در فضای باز کاخ نیاوران به اجرای موسیقی بپردازند که به دلیل حادثه برای هنرمند هندی این اجرا منتفی شد . ظاهرا ۲انگشت دست شجاعت حسین خان  دچار حادثه شده و به مدت ۱ ماه قادر به هیچ فعالیتی نیست . دوستانی که منتظر هنر نمایی کیهان کلهر در کشورش بودند  باید دست کم تا بهار سال آینده صبر کنند .

افسوس که بعد از این همه سخت گیری در برگزاری کنسرت حوادثی چنین دلخراش هم به بخت بد موسیقی در ایران و دوستداران آن دامن میزند . به امید دیدار دوستان تنبور مست در کنسرت گروه دستان ۲۸ تا ۳۱ تیر ماه  در مجموعه تاریخی نیاوران .

***

سال گذشته در چنین روزی تنبور مست به جمع خانواده ی بزرگ بلاگ اسکای پیوست . لازم میدانم از تمام دوستانی که در این مدت با تنبور مست همراه شده و مرا در ادامه راه یاری دادند قدردانی  کرده و آرزوی سلامت برای تک تک عزیزان را دارم .

مریم عزیز با فصل بی عشقی اش نخستین همراه تنبور مست شد.

سیاوش نازنین که با کلک خیال انگیز و آستان جانان نوای دل انگیز استاد شجریان را به گوش جانم رساند.

سعید نیزکه همانند نام وبلاگش همچنان آهسته آهسته ولی پیوسته می نویسد و من همچنان خواننده ی نوشته هایش هستم .

محمود عمادی هم که ما را با آثار و اشعار آواز های استاد شجریان در نوای طرب همراه کرد .

شکوفه  با حرم دل همواره راه گشای من در این مدت بود .

ندا هم که با فروردینی ها آمد و افسوس که مدت هاست از او بی خبرم .

گلین بانو هم که همچنان پیگیر حقوق از دست رفته ی زنان ایران است و من هم به شدت طرفدار نظریات ایشان.

دوست نازنینی که من همچنان از دانستن نامشان محرومم  فقیر حقیر محتاج به رحمت خدا با چهل ستون ما را به دیار زاینده رود و استاد تاج اصفهانی مهمان کردند .

کارتاژهم که من همچنان به لوگوی زیبایش غبطه می خورم .

و اما نینا دوست هنرمند و همیشه حاضرم که هر پنجره اش دریچه ای بود به روی مهربانی و زیبا زیستن . هرگز از خواندن توی قاب خیس این پنجره ها غافل نشده و نمی شوم . هر کجا که هست به سلامت بادش.

مصطفی با غلام قمر :من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو          پیش من جز سخن شهد و شکر هیچ مگو .

زیبا دیربازمدت هاست غایب است و شنبه روز بدی بود بدون مطلب جدید و ما همچنان در انتظار حضور دوباره اش.

خاطرات مسعود همچنان خواندنی و زیباست .

در حرف های یک تنها با شعر و گذشته ی یک دوست با نامی مخفف همراه شدم . آقا یا خانم م.ح.

آقای زارعی هم با صدای دل انگیزش ما را در راه آشنایی با موسیقی ایرانی همراهی میکند .

یا ذات هو . نیمای نازنین در پناه حضرت حق باشی .

خدای گونه ای در تبعید که در نامه هایی به هیچکس مینویسد چه نام خودش و چه نام وبلاگش ما را به تفکر وادارمیکند .

ثمین هم که حیرانی را به روز میکند . به جای تنبور مست نوشته از تو میگوید ! سپاس از لطفش.

هر کس هر چی عشقش میکشه میتونه بگه. نظر اشکان در حرف های در گوشی .

ای لولیان،ای لولیان، یک لولی ای دیوانه شد  سعید جان لولیان هرگز گرفته دل نمی شوند .

سیاه مشق یکی از مورد علاقه ترین وبلاگ ها برای من در این مدت بود . پنجه ی زیبای امید هرگز دچار گزند مباد .

بی نام شعر زیبایی در یک زن یک حس یک نقطه نوشته . همه با هم میخوانیم:

نمی شود مردی را با نامی زنانه صدا کرد ؟

نمی شود به محبوبم بگویم :

"بهار "

یا

"نازنین" ؟

احمد دوستی که به ایران عشق می ورزد و نقاب از چهره ی ددان بر می کند .

و در پایان: یاری از هم نسلان ما که تلاش میکند مفاهیم والای دینی را بی ریا و بدون گرایشات افراطی در عصر حاضر به ما ارائه دهد . زید ابن علی را علی می نگارد برقرار باشی .

                                           در پناه حضرت حق.

مسعود شعاری اولین تکنواز مجموعه نیاوران شد

انجمن موسیقی دانان دوستدار نیاوران ابتدای امسال اعلام کرد که در کنار برگزاری کنسرت های موسیقی در سال جدید تصمیم دارد که پروژه ای به نام تکنوازی در موسیقی ایرانی را هم اجرا کند. این برنامه در ده بخش و با حضور ده استاد برجسته موسیقی ایرانی برگزار می شود. اولین بخش این برنامه که دوم و سوم مرداد ماه برگزار می شود،‌ مسعود شعاری به تکنوازی سه تار می پردازد. در هر برنامه در کنار استادان برجسته موسیقی هنرجویان موسیقی نیز در بخش دوم به اجرای تکنوازی می پردازند. پس از آن نیز جلسه پرسش و پاسخی در میان حاضران برگزار می شود.

تکنوازی های بعدی متعلق به مجید درخشانی (تار) و اردشیر کامکار (کمانچه) است . این برنامه از مرداد ماه هر هفته به طور مرتب برگزار می شود. مشاور هنری این برنامه که تا پایان تابستان ادامه دارد، مجید درخشانی نوازنده و آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی خورشید است.

انجمن موسیقی دانان نیاوران برای تابستان 85 خود برنامه های مفصلی چیده است. اجرای دونوازی کیهان کلهر و شجاعت حسین خان، کنسرت گروه دستان، کنسرت کامکارها، کنسرت گروه تنبور شمس و کنسرت عالیم قاسیم اف خواننده آذری از برنامه هایی است که قرار است در فصل تابستان و در فضای باز کاخ نیاوران اجرا شود.

آشفته بازار فرهنگ و هنر در ایران

در تاریخ ۲۷ ساله حکومت اسلام گرایان در ایران همواره یکی از پر انتقاد ترین و مشکل ساز ترین ارگان ها در دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است . این وزارت خانه با حضور مستقیم و بی واسطه خود با مقوله فرهنگ و هنر همواره در معرض افراط و تفریط های واضح و گاه چندش آور بوده است . حوزه فرهنگ و هنر همواره به عنوان یکی از حساس ترین ارکان فکری جامعه از سوی سیاست گذاران مذهبی ایران در تنگناهای ویژه قرار داشته و به همین واسطه شاهد سانسور های بدون مرز بخصوص در حوزه کتاب و فیلم و موسیقی و ... بوده ایم .

تا پیش از سوم تیر سال گذشته شاید به آسانی می توانستیم دوران وزارت آقای مهندس میرسلیم را سیاه ترین دوران وزارت فرهنگ پس از انقلاب بنامیم . ولی با ظهور دولت جدید و انتخاب آقای محمد حسین صفار هرندی به عنوان وزیر ارشاد دور جدید و نگران کننده ای از حیات این وزارت خانه حساس آغاز شد .

انتخاب فردی که کم و بیش ۲۰ سال را در حساس ترین مناطق ایران در یک ارگان نظامی چون سپاه پاسداران گذرانده با هیچ توجیهی قابل قبول نیست. وزارت خانه ای که بیشترین ارتباط آن با حساس ترین  لطیف ترین و بی آزار ترین قشر جامعه یعنی اصحاب فرهنگ و هنر می باشد شاهد ریاست یک اهرم نظامی با خلق و خوی ارباب رعیتی است که این اختلاف سطح فکری آقای هرندی میان ذات و کارش در سخنان ایشان موج می زند .

به خبری که دیروز در روزنامه شرق چاپ شد توجه کنید :

وزیر ارشاد:ساختار سینمایی ایران باید اصلاح شود .

در خبر فوق کلمه باید نشانگر شخصیت ستیزه جوی وزیر محترم است که حتی پس از گذشت ۱ سال از وزارت ایشان هنوز نحوه ی جمله بندی خویش را اصلاح ننموده اند . چه افسوس خواهیم خورد هنگامی که اساتید هنری ایران برای ارائه هنرشان سالن های خارخ از خاک ایران را ترجیح می دهند و ملت خود را به ناچار از هنر نابشان محروم می کنند . هنوز شاهدیم اساتید موسیقی برای برگزاری کنسرت شهرهای فرنگ را به سالن های نه چندان مناسب تهران و شهرستان های ایران ترجیح می دهند . خفقان حاکم بر جامعه فرهنگ تنها در مدت ۱ سال تشدید شده و هر انصاف بیداری با مشاهده ی وضع موجود نگران ۳ سال آینده می شود .

رخوت و رکود در سالن های سینما  بی میلی اساتید موسیقی برای ارائه آثار هنری و برگزاری اجراهای زنده  کاهش روز افزون تیتراژ کتاب  و میل به مطالعه در میان جامعه ایرانی و حتی بی اعتمادی مردم به مطبوعات همه و همه نتیجه ی سیاست های غلط فرهنگی در ایران است .

***

این هم داروگ با صدای استاد شجریان در آواز دشتی با آهنگی از استاد لطفی و شعر نیما