تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

شاهنامه خوانی ناظری

در واپسین روزهای سال 89 شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی پس از مدت ها بر روی صحنه رفت و تازه ترین دستاورد موسیقایی خود را به مخاطبانش ارائه نمود. دستاوردی که به گفته ناظری از سال های بسیار دور رویای آنرا در سر داشت . 

تلاش  تحسین برانگیز ناطری درمجموعه آواز اساطیر که بر روی اشعار شاهنامه کردی تهیه شده بود نویدبخش تجربه موفق دیگری در کارنامه این استاد آوار ایران بود .  این بار داستان کاوه و ضحاک نه به کردی که با زبان فردوسی و  موسیقی مقامی یارستان برای اجرا انتخاب شده بود .تاریکی جامعه و غم ستم ضحاک  بر مردم با هوره و مور و سیاچمانه نمایان شد. جلوشاهی ومجنونی نواهایی بودند که ناظری را از پادشاهی ضحاک تا ظهور کاوه آهنگر همراهی کردندو در نهایت با سحری به پیشواز سقوط ضحاک رفت . بی شک وجد و نشاطی که سحری به شنونده القا می کرد دست کمی از سرود فتح کاوه نداشت. تنظیم  مقام های مذکور هرچند دستخوش تغیییرات بعضا اساسی شده بود و تا حدودی مشخصا گوش مخاطبان بر اصالت نواهای گورانی یارسان اولویت یافته بود اما همچنان بکارت موسیقی مقامی یاری پیراهنی برازنده بر شعر کهن و حماسی فردوسی بزرگ بود و ناظری به زیبایی ایستاده از شکست ضحاک سخن گفت. 

داستانی که گویا برای اهالی شیراز مجاز دیده نشد و از اجرای ناظری در این شهر جلوگیری به عمل آمد . شاید دوستان ممیزی پس از اجرای تهران ایستاده بودن ناطری و داستان ضحاک را پا فراتر نهادن از خطوط قرمر نامرئی شان قلمداد کرده اند.

امید که در آشفته بازار موسیقی به اندک نشانه های به جا مانده از موسیقی ملی توجه بیشتری شود و در سال 90 شاهد لغو اجرا ها به دلایل نامعلوم نباشیم و مسئولان فرهنگی در  شهر های مختلف در برخورد با هنرمندان از وحدت رویه ی بیشتری برخوردار شوند.

نظرات 4 + ارسال نظر
از زندگی شنبه 10 اردیبهشت 1390 ساعت 14:44

واقعا زیبا بود ای کاش پارت اول هم شاهنامه خوانی بود . در کل با ترس و لرز شاهنامه خوند اما برای مردم بیش از حد تصورش لذت بخش بود که جای خوشحالی داشت.

سپاس از لطف شما . من هم با شما موافقم

سپیدار یکشنبه 11 اردیبهشت 1390 ساعت 12:37

سلام
ممنونسیاوش جان بسیار ممنونم از زحماتت
من هم امیدوارم سال ۹۰ سالی بهتر برای موسیقی باشد اما اگر باشد.....

با سپاس از لطف شما دوست گرامی

نیما دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 ساعت 19:17 http://www.khaidaloo.blogsky.com/

درود
افتخاریست قرائت شاهنامه با صدای استاد ناظریان.
کاش آنانی که در راستای موسیقی فرمایشی می کوشند چون ناظریان اثری فاخر از خود بجای می گذاشتند و بجای کمیت و تعدد آوازه خوانی کیفیت را مد نظر می گرفتند.
مهرت افزون

خاطره از تهران دوشنبه 21 شهریور 1390 ساعت 12:11

از خواندن وبلاگت لذت می برم . پایدار باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد