تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

دستان و سخنان مردی که فرهنگ و هنر ایران را سه دهه عقب برد

۱ - کنسرت گروه موسیقی دستان در تهران رخدادی فرخنده بود که از ظهور و تکامل هنرمندی جوان  خبر میداد. همایون شجریان این بار به تنهایی بار آموخته های خود از استاد آواز ایران را به دوش کشید و نوید روزگاری پر فروغ را به هنردوستان ایرانی بخشید. بی شک نخستین حضور مستقل همایون شجریان در کنار هنرمندان برجسته ای چون اعضای گروه دستان در حوزه اجرا قابل ستایش است . در این میان کار گروه دستان در فراهم آوردن چنین مجالی ستودنی است .

۲ - کنسرت گروه دستان بار دیگر یاد آور این نکته بود که در کشور ما همچنان حاشیه بر متن برتری دارد .  پس از گذشت چندین روز از این اجرا همچنان شاهد بیان ماجرای قطع برق و اعتراض محمد رضا شجریان هستیم و خواسته یا ناخواسته از بررسی موشکافانه اجرای گروه کوتاهی می کنیم.هرچند که برای ماجرای قطع برق در مکانی چون تالار کشور در زمانی چنین حساس تعبیری شیوا تر از گفته استاد شجریان نمی یابیم. چه زمان فرهنگ و هنر ایران از وجود  شیطنت شیاطین رهایی می یابد سوالی است که ده ها سال است که پاسخی به خود ندیده است .

 

۳ - محمد حسین صفار هرندی در آخرین اظهار نظر خود پیرامون اوضاع فرهنگ و هنر کشور با افتخار از بازگشت آبرومندانه اوضاع به سال های آغازین انقلاب سخن گفت و رسالت حود در این وزارتخانه را جبران خسارت های ناشی از دولت گذشته قلمداد کرد .

اوضاع نابسامان فرهنگی و جو خفقان زده هنر در سال های نخست جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست . در حالی که از زمان تغییرات بنیادین در حکومت ایران دیر زمانی نگذشته بود و افراط و تفریط ها در هنگام بروز انقلاب از سوی بسیاری از انقلابیون امری غیر قابل انکار به نظر می رسید . حال در تابستان سال ۱۳۸۷ در حالی که سه ده از آن روزگار فاصله گرفته ایم و فرهنگ و هنر ایران همواره در معرض  تغییرات بنیادین بوده و سیاسیت های جناحی و باید و نباید های فقهی همواره راه را بر آرامش این حوزه سد کرده است وزیر فرهنگ ایران از بازگشت به گذشته با افتخار یاد می کند و اندک جنبش فرهنگی ایران در دوران وزارت آقای مهاجرانی را به باد انتقاد می گیرد . با پیشینه کاری جناب صفار سوال اینجاست که چگونه ایشان در این مدت روحیه خشن نظامی گری خود را با حال و هوای پر مهر هنر و هنرمند همراه و همگام ساختند . اکنون باید برای جامعه فرهنگ و هنر ایران طلب صبر کرد .

نظرات 7 + ارسال نظر

جای قلم توانای شما در حرفه ای ترین جامعه مجازی ایرانی ها خالی ست...

سجاد دوشنبه 11 شهریور 1387 ساعت 11:38

هناسم تونی.
سلام دوست من ارزو میکنم همیشه حالت خوب باشه بیرانودند.من هم از همین قوم و قبیله هسام در شهرستان دورود استان لرستان.
خیلی از وبلاگت خوشم اومد نشون داد هنوزم میتونیم باشیم.با فرهنگ های غلطی که امروزه همجا وقت جوانانو پر کرده و سر و وضع های که اسمشون شده با کلاسی این چنین کارهای نشون میده که هنوز هم غیرت پایمال و نابود نشده.من از همینجا دستتو میفشارم و به خاطر غیرتت بهت تبریک میگم
سلامت و پیروز باشی

مسعود سه‌شنبه 12 شهریور 1387 ساعت 03:58 http://wellag.blogfa.com

واقعا جای تاسف داره !!!

لرستان بزرگ سه‌شنبه 12 شهریور 1387 ساعت 10:10 http://http://130049.blogfa.com/

لرستان بزرگ یک آرمان بلنداست برای اعتلای فرهنگی جغرافیای تاریخی لر نشین های ایران وربطی به سیاست و هیچ حزب و دارودسته ای ندارد
جاده قدیم سرپل ذهاب همدان مرز قوم لر وکرد است وشهرهای جنوب استان همدان کرمانشاه وایلام لر نشین هستند
لکی فیلی کلهری خرم آبادی بالاگریوه بختیاری وبویراحمدی گویش های زبان لری است

گستره حکومت تاریخی اتابکان لرستان از کوه الوند تا خانقین وبدره عراق را در بر می گرفته

وازدیگر سو مرز اتابکان لر تا استان فارس امروز و اتابکان فارس گسترده بوده

به محدوده لر نشین های ایران پس از اسلام
لرستان فیلی(پهلوی) میگن یعنی همان زبان ایران باستان وبه همین خاطر خطاب لر هاهنوزهم به همدیگه پهلوان است ودر کرمانشاه هم جوان ها به همدیگه پهلوان می گن( وتنها در سال های اخیر تلاش های سیاسی کردها باعث فریب بعضی نخبه گان ایلامی در انکار هویت لری ایلام به خصوص در شمال این استان شده است......)


کلمه شنبه 16 شهریور 1387 ساعت 20:56 http://kalameh.blogfa.com

سلام
دعوتید جناب درویش


یا علی

فروردین شنبه 23 شهریور 1387 ساعت 14:31 http://www.farvardins.blogsky.com

اینا اگه از خودشون تعریف نکنند پس کی تعریف کنه

سیندرلا یکشنبه 7 مهر 1387 ساعت 15:22

سلام: آرزو میکنم قلم توانای شما اونارو به خودشون بیاره !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد