تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

ساز ایرانی ٬ ایرانیان نامحرم

تنبور مست طی ماه های گذشته اقدام به انتشار آثاری از مقام های باستانی تنبور نموده است . از آنجا که این ساز پیوندی ناگسستنی با هموطنان کرد و بالاخص همراهان اهل حق دارد انتشار مقام های حقانی تنبور واکنش هایی را در بین این دوستان برانگیخت که ذکر نکاتی چند را لازم می نماید .

همانگونه که بارها اشاره شده است تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی ایران و ساز آیینی تنبور . نگارنده به شدت از بیان مسایل اعتقادی در این وبلاگ خودداری کرده و طرح پاره ای از مسائل پیرامون آیین یاری را تنها از منظر موسیقی تنبور می داند . ارائه مقام های حقانی ساز تنبور به عنوان اصلی ترین منابع این ساز کهن را برای شناسایی هرچه بیشتر آن بر خود واجب میداند .

لذا از این پس از پاسخ های جداگانه به نظریات دوستانی که مخالف این روند هستند خودداری میکنم  اما همچنان مشتاقانه منتظر انتقادات دوستان گرامی خواهم بود . در پایان متن کامل نظر یکی از یاران همراه رابه همراه پاسخ نگارنده به ایشان ارائه می کنم تا حسن سرانجامی باشد بر این مبحث.

 

با سلام  دوست گرامی  

با تشکر از اینکه  میخواهید از این طریق یاد و  خاطره آن استاد فرزانه را زنده نگاه دارید.

نظر به گفته خودتان که مرجع قابل  اعتمادی در مورد اعتقادات آیین یارسان نیستید   .   خوب است بدانید ؛  قطعه ای که شما به نام انالحق معرفی نموده اید  به عنوان یکی از مقامهای کلامی یارسان میباشد لذا به هیچ عنوان جایز به پخش و تکثیر آن نبوده مگر گوشی محرم و جایگاهی چون جمع خانه .  که  اینگونه خود سریها نه تنها موجب قدر شناسی از آن بزرگوار ؛  بلکه باعث رنجش روح بزرگشان  میگردد  .  به امید زیر پا  نگذاشتن فرمایشات آن  پیر بزرگ  سید خلیل عالی نژاد
پاسخ:
با درود و سپاس از شما دوست گرامی .
اگر سری به آرشیو تنبور مست زده باشید قطعا اطلاعات نسبتا کاملی در حد آشنایی با این آیین آورده شده . پرداختن به موارد جزیی تر آیین یاری از حوصله وبلاگی که به حوزه موسیقی اختصاص دارد خارج است و نگارنده هرگز قصد ندارد مسیر نگارش مطالب را به مسایل اعتقادی وارد نماید . تنبور مست سعی کرده برای شناسایی بیشتر ساز تنبور و مرحوم عالی نژاد به انتشار این آثار اقدام کند .
اما در مورد دیدگاه شما و بسیاری از دوستان اهل حق در مورد عدم انتشار کلام های یارسان نگارنده با شما هم عقیده نیست . شاید با انتشار این مقام ها در گذشته و آشنایی بسیاری از جویندگان حقیقت با مفاهیم عمیق آیین یاری اکنون شاهد تنگناهای موجود بر سر راه یارسان نبودیم . شاید اگر دیدگاه ها و کلام های یارسان را از کنج جمع خانه ها به جامعه می بردیم و گوش جویندگان حقیقت  که امکان حضور در جمع خانه ها را ندارند را تا به این حد نا محرم نمی دیدیم هرگز شاهد تعرض  به حقوق اهل حق و مسکوت ماندن شهادت سید خلیل ها در وطن و غربت نبودیم .
تنبور مست ضمن احترام به عقاید شما دوست گرامی و سایر همفکران تان به عمومیت آیین یاری معتقد است و تلاش میکند تا اذکار حقانی را از کنج جمع خانه ها خارج کند شاید دوستانی که به دلایل مختلف (که در این بحث نمی گنجد) قادر به حضوردر جمع خانه ها نیستند با معارف و اذکار عرفانی یاری آشنا شوند و از طرفی آثار جاودانه  ساز باستانی تنبور را نیز به دوستدارانش عرضه کند.
برقرار باشید.
نظرات 13 + ارسال نظر
کیارش یکشنبه 11 آذر 1386 ساعت 16:03 http://npc-emp.blogspot.com

کار بسیار خوبی می کنید واقعا افرادی مثل من که تشنه و شیفته فرهنگ ایران هستیم همواره مشتاق گوش جان فرا دادن به این نغمه های اسمانی و باستانی بوده ایم.

سپهر سراجی دوشنبه 12 آذر 1386 ساعت 20:18 http://sepehrmusition.blogfa.com

درود بر شما وبا تشکر از تلاش شما در راستای شناساندن این فرهنگ غنی
ازشما دعوت می کنم به وبلاگم سربزنید.
نظر فراموش نشود

نیما دوشنبه 12 آذر 1386 ساعت 23:35 http://www.khaidaloo.blogsky.com/

درود
نشر آثار زنده یاد عالی نژاد گامی استوار در راستای بازشناسی هنر و موسیقی ایرانی بوده که تنبور مست در ایفای آن نقشی بسزا داشته...
از اینکه تنبور سازیست ایرانی و استاد نیز در این جغرافیا می زیسته شکی نیست پس تفاوتی بین خانه و برزنهای مجازی (وبلاگ) نخواهد بود .آشنایی با چنین آثاری حق هر ایرانیست و هم میهنانمان همگی محرم راز این هنرند.
با سپاس.

رضا سه‌شنبه 13 آذر 1386 ساعت 14:09 http://jaydari.blogfa.ir

سلام و عرض ادب. جناب آقای بیرانوند ممنون از نظر لطفی که نسبت به بنده داشتید. همچنین تشکری افزون بابت از تلاش‌های شما در راستای معرفی بهتر هنر و هنرمندان لرستان

باسلام
ممنون از تلاش شما دوست عزیز
من که واقعا لذت میبرم از آهنگ هایی که از سید عزیز قرار می دید هر چند همه را خودم توی یه سی دی جدا دارم ولی آشنایی با اسم آنها و دوباره گوش دادن اونها واقعا لذت بخشه.
ممنون از زحمات شما

با مطلبی راجع به بیست و ششمین سالگرد بزرگداشت مرحوم استاد جلال تاج اصفهانی در خدمت شما هستم.

امجد چهارشنبه 14 آذر 1386 ساعت 15:39 http://www.amebrahimi.persianblog.ir

دوستانی که دم از سید خلیل میزنید !!!!!!!!!!!

با توجه به شناختی که از نزدیک در مورد ایشان دارم

هیچ میدانید که اگر سید خلیل بین ما بود اجازه چنین کاری را به شما

نمیداد. ؟؟؟؟؟؟؟؟

و شاید علت رفتنش نیز مقابله با ای موارد بود.

قاسم ( نی نامه ) پنج‌شنبه 15 آذر 1386 ساعت 06:16 http://www.qassem.blogfa.com

سلام خسته نباشید
سید زنده است همین جاست هر جاست که اهل حق هستند
خالی از هر تعصبی سید شهید شد و ماندگار
سید را کوردلان و مخالفان کشتند آنها که بارها او را آزدند حتی آزار فیزیکی
راستی نظر شما در خصوص تبادل لوگو چیست

مهدی معتمد شنبه 17 آذر 1386 ساعت 10:42 http://www.awaz.blogfa.com

با سلام خدمت تمامی دوستان گرامی
وبلاگ آواز با یک دیکشنری کامل از استادان موسیقی به روز شد.
شما را به دیدن این مطلب دعوت میکنم و از شما میخواهم با نظرات خود من را دلگرم کنید
برای چندمین بار هم متذکر میشوم کسانی که در وبلاگشان نظراتی با اسم بنده میبینند که خدای نا کرده به آنها توهین شده ، به هیچ عنوان کار بنده نبوده و من از طرف آن شخص بیمار از شما معذرت میخواهم.
با تشکر
مهدی معتمد
www.awaz.blogfa.com

مرتضی سه‌شنبه 20 آذر 1386 ساعت 19:47

اول و آخر یار
یا علی

خسته نباشید واقعا من از شما کمال تشکر دارم من در حال فرا گیری تنبورم خیلی از وبلاگ شما استفاده کردم میشه یه خواهشی بکنم اثار بیشتری از سید منتشر کنید

سعید چهارشنبه 28 آذر 1386 ساعت 23:27 http://newwmmind.persianblog.ir

من با صحبتهایی که در جوابش نوشته بودی کاملا موافقم.تا کی میخوایم تافته جدا بافته باشیم.

روژیار چهارشنبه 12 دی 1386 ساعت 09:26

نغمه هایتان کوک
فکر کنم کار خوبی باشه به شرطی که هدفمند باشه و بردوام؛
بامید روزی که همه ی نوازنده های عزیز تنبور ؛ با تنبور؛ تنبور بزنن.
داوو یارتان

نوید سه‌شنبه 18 دی 1386 ساعت 07:45 http://navidsufizadeh.blogspot.com/

سلام
من هر جه گشتم ارشیوی در وبلاگتان پیدا نکردم.تا مست نوای تنبور شوم.لطفا راهنمایی کنید.
یا علی مدد

خاک پای یاران سه‌شنبه 27 فروردین 1387 ساعت 20:24

یا علی
دوست من
شما اگر می خواهید مسئله ای را که خلاف اعتقادات بسیاری است انجام دهید خوب انجام بدهید چراکه کسی نمی تواند جلوی شما را بگیرد ولی خواهش بنده به عنوان یک دوست این است که لطفا برای سوء استفاده خود دلیل تراشی نکنید چرا که مقننین اهل حق اکیدا سر مگو را خواستار شده اند و این ارتباطی به نظر شخصی شما ندارد
در پناه حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد