تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

۲۴ سال دوری و یک شب نه چندان موفق

محمد رضا لطفی دیشب پس از بیست و چهار سال در کشورش به اجرای برنامه پرداخت . کنسرتی که در آن لطفی از تار شروع کرد و به دف و کمانچه و در نهایت سه تار رسید . بداهه نوازی های لطفی با تارش دل نواز نبود . شاید از دل بر نمی آمد که بر دل نمی نشست . لطفی افشاری می زد اما هرگز ما را به خاطره ها پیوند نداد و در دل ها خاطره ساز نشد .

لطفی

پس از تنفس لطفی به کمانچه نوازی پرداخت . سازی که نظریات لطفی پیرامون آن حساسیت های فراوانی در بر داشت . آرشه کشیدن های لطفی از یک کمانچه نواز توانا فاصله داشت و این موضوع روح را می آزرد که چرا بر هنری که از آن دیگران است سایه افکنیم و هنر خویش نیز فراموش کنیم . پس از پایان کمانچه نوازی سه تار در دستان لطفی آرام گرفت . اصفهان می زد و اندکی  دقایق نه چندان شورانگیز گذشته از ذهن مخاطبان محو شد و برای لحظاتی احساس کردند که مرد سفید پوش  همان محمد رضا لطفی است .

کنسرت لطفی پس از سال ها در ایران آنگونه که شایسته بود اجرا نشد . علاوه بر موارد فوق نا هماهنگی در قرار دادن صندلی های حاضران برای بسیاری مشکل ساز شد . در حالی  که در فضای باز کاخ نیاوران ارتفاع نقاط نزدیک به سن به صورت طبیعی از ارتفاع نقاط دور تر بیشتر است در نحوه قرار دادن صندلی ها به هیچ هنوان این نکته در نظر گرفته نشده بود و صندلی های ردیف ۲۷ تا ۳۲ از دیدن صحنه محروم شدند و در برخی مکان ها حتی امکان دیدن تصویر نوازندگان از دو صفحه نمایش تعبیه شده در محل هم میسر نبود . از طرفی همین مشکل هم برای ردیف جلو نیز به دلیل فاصله زیاد هنرمندان ازابتدای سن وجود داشت . نور پردازی اجرا هم که به جز خطای دید ارمغانی برای هواداران لطفی نداشت .

نخستین شب اجرا ی لطفی در تهران به اندازه  بیست و چهار سال غیبت این هنرمند از صحنه اجرا در وطنش ناهماهنگ بود .  شاید آقای توکلی مدیر برنامه های آقای لطفی که در زمان اجرا و بعد از آن دو چهره ی کاملا متضاد را در مقابل انتقاد ها از خود نشان داد  یکی از مسببان این نا هماهنگی ها بود . به گونه ای که عده ی قابل توجه ای پیش از پایان برنامه نیاوران را ترک کردند . باید استاد و در انتظار شب های دیگر هنرنمایی لطفی ماند .

***

عکس از خبرگزاری فارس

***

تنبور مست درگذشت مادر استاد محمد رضا شجریان را به ایشان تسلیت عرض کرده آرزوی آرامش برای عزیر درگذشته دارد.

نظرات 16 + ارسال نظر
رضا شنبه 16 تیر 1386 ساعت 01:26 http://www.reza8mile.blogsky.com

گویند بابک خرمی به هنگام محاصره ی تازیان هر شب در قلعه اش تنبور مینواخته و صدای ساز به گوش جاسوسان و گشتی های تازیان که در نزدیکی قلعه پرسه میزندند میرسیده و آنها در شگفت میشدند از روحیه آن بزرگمرد ایرانی!

نیما یکشنبه 17 تیر 1386 ساعت 02:35 http://www.khaidaloo.blogsky.com/

درود بر سیاوش عزیز
پس چیز زیادی از دست ندادم!

شهرام دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 06:52 http://shahramnakisa.blogfa.com

سلام. آیا با من تبادل لینک میکنید؟به من اطلاع بدهید.

سهند دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 12:01

تار بسیار عالی بود. برعکس نظر شما

با درود.
اختلاف دیدگاه در این مورد کاملا طبیعی است و برای من نظر شما و تمام دوستان محترم است .
با سپاس.

ناشناس دوشنبه 18 تیر 1386 ساعت 13:14

این مقاله،نظرات کاملا شخصی بود .
متشکرم

با درود .
بله دوست گرامی . آنچه در این پست ارائه شد نظرات شخصی نگارنده بود .
با سپاس ازشما.

فرید سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 00:54

می گم استاد لطفی مثل این دعا خون های بالای قبرها می ماند. کتابش هم مثل کتابهای دعا است. واقعا موسیقی ایرانی باید به این مفاخر فرهنگ خود بیشتر ببالد؟! راستی به موسیقی ایارنی چقدر میشود امیدوار بود؟

درود فرید جان.
تمثیل زیبایی نبود . آقای لطفی از گنجینه های موسیقی ملی ما به شمار می آیند و بیش از این قابل ستایش . گرچه کنسرت شب اول آنچه که در ذهن داشتم نبود اما هرگز نباید به جایگاه بزرگ هنرمندی چون لطفی بی احترامی کرد .
با سپاس.

محمود سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 10:01 http://mahmood-salehi.blogfa.com

سلام
موسیقی ایرانی با زندگی نامه ی استاد عسگری آقاجانیان به روز شد

پری سه‌شنبه 19 تیر 1386 ساعت 17:01

من آخرین شب اونجا بودم همه چیز عالی بود مخصوصا استادهنگام نواختن سه تار بی نظیر بودن

کیارش چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 02:55

من هر سه شب رفتم و لذت بردم. لطفی استاد موسیقی ایرانه حتی اگر در این سه شب کنسرت به جای نوازندگی فقط به آسمان نگاه میکرد باز هم استاد بدون بحث موسیقی ماست. درود بر او.

با درود .
در مورد هنر ناب جناب لطفی شکی نیست و همه ما بر این نکته اتفاق نظر داریم که ایشان یکی از تاثیر گذار ترین و برجسته ترین هنرمندان کشورمان هستند. اما تعابیری اینچنین که شما در نظر خود بیان کرده اید چیزی جز اسطوره سازی و بزرگ نمایی انسان ها نیست . و این بزرگ ترین خیانت به هنر و هنرمند است . لطفی با همه ی بزرگی اش باید نقد پذیر باشد تا به کمال هنر خود نزدیک و نزدیک تر شود .

علی چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 08:39

البته مسائل خصوصی افراد به ما ربطی نداره...اما در مورد استاد گرانقدر لطفی که حالت عرفانی و فرا زمینی ایشان در کنسرت بیش از همه چیز مشخص بود سالها قبل کاریکاتوری در یکی از مجلات خارچی چاپ شده بود که تعدادی زن را نشان می داد که فریاد می زدند "فرار کنیم لطفی آمد"....بعید می دانم صدای ساز یا فرهنگ شرقی آقای لطفی آنان را رم داده باشد...البته مسائل خصوصی افراد زیاد به کسی ربطی ندارد ولی به اینکه مردم ما خر هستند بی ربط نیست.

با درود .
پیش از هرچیز از تمام دوستان بابت ثبت این نظر عذرخواهی می کنم .
توهین به افراد و دیدگاه های مختلف در تنبور مست جایگاهی ندارد . پس ای کاش شما از ادبیات زیباتری برای بیان نظرات خود استفاده می کردید .
در مورد حالت عرفانی و فرا زمینی افراد هم به شما توصیه میکنم معیار عارف را ریش و موی بلند و لباس خاص و ... در نظر نگیرید . با اندکی تحقیق پیرامون انسان ها شاید از نظر خود منصرف شوید و شاید به تعریف جدید و شخصی از عرفان برسید .

کاوه مردانی چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 13:06

وضعیت قرمز...

موسیقی ایرانی به سرعت در حال تغییر شکل و اضمحلال است و متاسفانه اساتید بزرگ و سنتی که میراث دار گذشتگان هستندو باید خود محافظ موسیقی کشور باشند با ابداعات و ابتکارات مخرب طعم و رنگ موسیقی ایرانی را تغییر دادند این تغییرات موجب نا خرسندی مردم شده و آنها از خود میپرسند پس موسیقی ایرانی کجاست ؟؟
براستی این پیران سپید موی با فرهنگ ما چه میکنند .؟؟!! آیا با این دوستان نیازی به دشمن داریم؟؟

درود بر شما دوست گرامی.
بی شک هنر و هنرمند باید همراه و همگام زمان و تغییرات روحی جامعه متحول شود و این تحول اگر در مسیر تکامل قرار گیرد یزرگترین خدمت به آن است . در مورد موسیقی ایرانی من با بکار بردن الفاظی اینچنین مخالف هستم اما گهگداری بر خلاف میل باطنی به همین گفته می رسم که هنر والای سرزمینم در حالت احتضار است .

احمد چهارشنبه 20 تیر 1386 ساعت 18:55 http://http:/neghab.blogsky.com

درود
من شب سوم اجرا رو دیدم...شاید...اون..اون نبود...ولی عالی بود...
فقط در مورد کمانچه کاملا با شما موافقم...
حتی به نظر من بهتر بود که استاد اصلا دف نمیزدند....
سبز باشید

هنگامه پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 10:21 http://encounter.persianblog.com

من کنسرت لطفی تو خارج از کشور شرکت کردم و خیال می کردم شاید به دلیل عوض شدن حال و هوام به دل نمی نشینه ولی ظاهرا بعضی دوستان در داخل هم همین احساس رو داشتند. نمی دونم اشکال کار از کجاست.

زیبا جمعه 22 تیر 1386 ساعت 16:29

در سایت بی بی سی فارسی در مورد کنسرت استاد گزارش مفصلی نوشته بود ظاهرا آقای ناظری مراسم را ترک کرده اند؟؟!؟!؟!؟!!؟!

علی دوشنبه 25 تیر 1386 ساعت 14:31

جناب آقای بیرانوند...از اینکه نظر بنده را ثبت کردید ممنونم اما نفهمیدم چرا از دیگران برای این کار عذر خواهی کردین... خدمت شما مستند و بر اساس مشاهده مجله چند سال پیش عرض کردم که فلان کاریکاتور با فلان موضوع چاپ شده...به نظر شما این توهینه؟...رو کردن زوایای پنهان اساتید به نظر شما توهینه...؟...اگر مصلحت این است که گفته نشود چشم دیگر نمی گویم...ولی حالم از این عرفان بازیها-بت سازی ها- معصوم سازی ها به هم می خوره...تقصیر خودم نیست ولی نمی دونم چرا با کسایی که سعی می کنن نهان رو از عیان پنهان کنن نمی تونم ارتباط برقرار کنم...بد باش ولی یک بد چارچوب دار باش...
زیاده گویی منو ببخشین

با درود .
عذرخواهی من بابت جمله آخری بود که در نظر قبلی داده بودید . البته امیدوارم اشتباه تایپی رخ داده باشد . در مورد بت سازی و به گفته شما معصوم سازی من هم با نظر شما کاملا موافقم . در این مورد به زودی مطلبی در تنبور مست ارائه می شود . بخصوص در مورد آقای لطفی پیش و پس از کنسرت نمونه هایی از اسطوره سازی در برخی رسانه ها دیده شد که نه تنها به ایشان کمکی نکرد بلکه انتظارات را هم به طرز چشم گیری افزایش داد تا جایی که بسیاری از اجرای ایشان انتقاد کردند . به هر حال از ابراز نظر شما سپاسگزارم .
برقرار باشید .

زیبا سه‌شنبه 2 مرداد 1386 ساعت 15:16

سلام
روزنامه جام جم اول مرداد در باره کنسرت استاد لطفی نوشته که ایشان روی صحنه کار های غیر متعارف انجام میداده اند ! من که اونجا نبودم ولی شما که بودین و دیدین میشه بگین ایشون داشتن چیکار میکرن؟ چون من هرچی فکر کردم نفهمیدم ایشون چیکار میکردن؟

با درود.
متاسفانه روز به روز با سواستفاده از فضای به وجود آمده پس از کنسرت آقای لطفی شاهد انتقادات بعضا نامتعارفی از ایشان در رسانه ها هستیم . اینکه لطفی حد اقل در این کنسرت از لطفی مورد انتظار هنردوستان فاصله داشت شکی نیست اما بیان ایرادات نه چندان سنجیده مثلا در مورد طرز پوشش آقای لطفی از یک منتقد منصف بعیداست .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد