تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

نکاتی چند پیرامون آلبوم با ستاره ها جدیدترین اثر همایون شجریان

تنبور مست فرارسیدن عید سعید فطر را به تمام دوستان تبریک عرض می کند .

***

با ستاره ها کاری از همایون شجریان و به آهنگ سازی محمد جواد ضرابیان جدیدترین اثر عرضه شده در بین آثار موسیقی ملی می باشد . جدای از بحث فنی نکاتی کلی پیرامون این اثر قابل ذکر است .

نخست اینکه پیش تراعلام شده بود که در کار شاهد ارائه۷ اثر جدید در قالب تصنیف خواهیم بود که پس از انتشار شاهد اجرای ۸ تصنیف با صدای همایون هستیم . تم کلی آهنگ ها به حال و هوای آثار گذشته جناب ضرابیان است و اندک تفاوتی هم اگر داشته چندان به سمت تعالی اثر نبوده است . شاید این سکون و یکنواختی در آفرینش آهنگ های مجموعه در تصنیف سنگ دل با شعری از احمد سهیلی خوانساری نمود آشکارتری به خود گرفته به صورتی که نمونه این تصنیف را در همکاری گذشته همایون با آقای ضرابیان به خاطر داریم .

در آثار همایون شجریان که جناب ضرابیان به عنوان آهنگساز فعالیت کرده است آثاری چون هوای گریه دیده می شود که تا حدودی به ماندگاری رسیدند و به عنوان نقطه درخشانی در آثار این دوهنرمند ثبت و ضبط شدند حال آنکه در این کار جز تصنیف با ستاره ها که بعید می رسد با اقبالی همانند هوای گریه رو به رو شود دیگر تصانیف پس از یک بار شنیدن فراموش می شوند و شنونده رغبتی برای شنیدن دوباره ی آن ندارد  .

 تصنیف افسونگر که آخرین کار اجرا شده در آلبوم با ستاره ها است بیشتر به کارهای چند سال اخیر جناب افتخاری شبیه است که با انتقاد بسیاری از طرف دوستداران موسیقی ایرانی همراه بوده است . شاید ساخت این مدل از تصانیف در تخصص جناب ضرابیان است چرا که سابقه همکاری ایشان با آقای افتخاری گویای این واقعیت است .به هر حال همایون جوان با صدای زیبا و هنر خدادادی اش و با پشتوانه ی خانوادگی اش بیشتر زیر ذره بین قرار دارد و پرورش در حضور پدری چون استاد شجریان انتظارات را از وی صد چندان کرده است .اقبال عمومی کارهای همایون به همان دلیل که بر همه ی ما و خودش روشن و آشکار است تضمین شده است .با وجود چنین تضمینی از طرف جامعه از همایون در نحوه ی انتخاب اشعار و آهنگ ها و همچنین همکاران هنرمندش انتظار بیشتری می رود .

 توجه جامعه به یک هنرمند نعمتی است که شاید گاه سال های سال برای بدست آوردنش تلاش شود . همایون که از این موقعیت برجسته برخوردار است نباید این اعتماد عمومی را به آسانی از دست بدهد .

ای کاش همایون جوان در ارائه آثار خود به آواز اهمیت بیشتری بدهد و از استعداد سرشار خود در این حوزه نیز استفاده کند . تصنیف خوانی هنری ماندگار است اگر با آگاهی کامل و دیده ی بینا با آن برخورد شود . قدمت هنر آواز در مقابل تصنیف لزوم احترام بیشتر به آن را در نزد هنرمندان ما آشکار می کند و امیدواریم که شجریان کوچک از تصنیف خوانی محض بر حذر باشد .

تنبور مست برای هنرمند گرامی همایون شجریان آرزوی سلامت و موفقیت روز افزون دارد .

 ***

دوست عزیز جناب آقای سعید . در پست قبلی من از تصنیف خوانی محض همایون انتقاد کردم و از  تصنیف های دشت - با ستاره ها و شب جدایی به عنوان آثاری زیبا و در خور توجه نام بردم . اما بعد از تهیه کاست متوجه شدم که تصنیف های دشت و شب جدایی در این آلبوم ارائه نشده و تنها باستاره ها در این اثر قرار گرفته . از این بابت از همه ی دوستان گرامی عذر خواهی می کنم .  

نظرات 4 + ارسال نظر
آقا علا سه‌شنبه 2 آبان 1385 ساعت 00:03 http://www.RashtFun.Com

سلام ::

شجریان که استاد ه ...

تو هم استادی ...

وبلاگت خیلی با حاله ...

()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()()

وب سایت ::‌ http://www.RashtFun.Com
وب لاگ‌:: http://weblog.rashtfun.com

آرش پنج‌شنبه 4 آبان 1385 ساعت 16:58

واقعا متاسفم هم برای جواد ضرابیان و هم همایون شجریان
مدتهاست انتظار یک آلبوم خوب رو داریم ولی کارهای همایون روز به روز بدتر میشه.
همایون باید با اساتیدی چون درخشانی مشکاتیان لطفی کار کند نه با اساتید درپیتی چون ضرابیان

با سپاس از جناب آرش بابت ابراز لطف و حضور در تنبور مست. پیرامون موارد مطرح شده از جانب این دوست گرامی ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد :
نخست اینکه تنبور مست به این نکته که هنرمندی چون همایون شجریان باید با اساتیدی چون مشکاتین و لطفی و ... همکاری کند اعتقادی ندارد . باید در نظر داشت از بین هم نسلان همایون که هر یک شاگردان برجسته ای در محضر اساتید خود بوده اند بسیارند افرادی که شاید فرصت بهتری را در اختیار همایون جوان قرار دهند .
نکته مهم تر اینکه تنبور مست هرگز به کارگیری کلمات ناشایست و یا خلاف حقیقت را برای هیچ موجودی روا نمی داند . از دوستان عزیز خواهش می کنم که در بیان نظرات خود جانب عدل ادب و انصاف را رعایت کنند .
من هرچه تلاش کردم مفهوم واژه اساتید درپیتی را متوجه نشدم . اگر شما به استاد بودن یک هنرمند اعتقاد دارید دلیلی برای توهین به وی وجود ندارد . و اگر در هنر و آثار یک هنرمند جای بحث و نقد است با احترام به بیان آرا و نظریات خود بپردازیم .
ای کاش لفظ مقدس استاد را به جا و برای اهل فن با وسواس بیشتری به کار بریم .

الهام دوشنبه 8 آبان 1385 ساعت 00:26 http://boghz64.blogfa.com

سلام
کم پیدا شدید نمیان البته آپ نکردم ها
ای بی خبر از سوخته و سوختی
عشق آمدنی بود نه آموختنی

مانا سه‌شنبه 9 آبان 1385 ساعت 15:45

تا حالا به این سایت سر زدی؟
www.del.persianblog.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد