سنگین سماع اضافه ی مقلوب سماع سنگین است یعنی رقصی که با سنگینی و وقار اجرا می شود .
در این مقام حرکات گام ها بسیار سنگین و موزون می باشد . به همین منظور بیشتر کهنسالان و سالخوردگان تمایل به شرکت در مراسم چوپی با این مقام را دارند . برداشتن گام ها در این مقام آنچنان دقیق و حساس است که اگر فرد ناواردی بخواهد با این مقام در رقص شرکت کند خیلی سریع ناواردی او مشخص می شود و از صف اجرا کنندگان بیرون میرود . سنگین سماع هم با آواز و خواندن اشعار و هم بدون آواز و تنها با موسیقی سرنا و دهل یا کمانچه و ضرب اجرا می شود . مشهور ترین ترانه ها و آوازهایی که در این مقام اجرا می شود عبارتند از :
کیودار - بینا بینا ـ سیت بیارم ـ بزران ـ هی لاو و ....
بزران :
بزران فعل امر حاضر بوده یعنی به صدا در بیاور . منظور به صدا در آوردن زنگ یا دو چیز فلزی است . مانند به هم خوردن سکه های که در کنار جلیقه زنان می دوزند . برخی گفته اند : بزران به معنی بچرخان و در مراسم چوپی چرخش رقصندگان است . بزران در مقام سنگین سماع اجرا و خوانده میشود :
بزران بزران بزرانمه
مال دوس بار کرد پا برانمه .....
یعنی : زنگ را به صدا در بیاور زنگ من به صدا در آمده است
خانه ی دوست بار کرد و پای من از رفتن به خانه ی او بریده شد .....
هه لاو :
بدرستی معنای واژه هه لاو مشخص نیست . اما نزدیک ترین واژه به آن لاوه لاوه بوده که به معنی لای لای یا لالایی خواندن می باشد . آواز هه لاو در مقام سنگین سماع یکی از سنگین ترین ریتم های اجرا شده در این مقام است .
هه لاو هه لاو هه لاوه هه
دته نیشتیه زلف تاوه هه...
یعنی : هی بخوان هی بخوان
دختری نشسته و زلفانش را تاب می دهد ...
بینا بینا :
نام آوازی در مقام سنگین سماع بوده . مفهوم بینا به درستی و صراحت مشخص نیست به احتمال قوی نام دختر یا زنی در ایام دور بوده است زیرا امروز نیز در برخی از نقاط لرستان نام دختر را بینا می گذارند . در اشعار لری و لکی نام بسیاری از زنها که در ابعاد غنایی یا حماسی و غیره مطرح بوده اند ذکر شده است مثل : نازی ـ قدم خیر ـ منیژه ...
هه بینا بینا نازاران بیتی
کورم نا بلل نشونم بیتی...
یعنی : هی بینا بینا نازنینم به من بهترین هایت را بده
کور و نا آشنا هستم خودت را به من نشان بده ...
سیت بیارم :
سیت بیارم به معنای برای تو بیاورم که منظور آوردن هدایابرای عروس از سوی داماد است . این آواز بیشتر به صورت دسته جمعی توسط زنان و دست زدن با همین ریتم بدون نواختن موسیقی اجرا می شده و در مقام سنگین سماع می باشد . امروزه با کمانچه و ضرب یا سرنا و دهل نیز شنیده می شود . در بخش هایی نیز با آوای غم انگیز تر به نام هه وله مشهور است .
سیت بیارم چارکی گوشت بره
بونیتو واشون دوما تفنگه بس نقره...
یعنی : برای تو بیاورم چارکی گوشت بره
بیاندازید به شانه ی داماد تفنگ قنداق نقره ای را...
سلام
ممنون .مطلبتو گذاشتم توی هنر و موسیقی.
منتظر بقیه مطالب هستم
تا بعد
آقا ترا خدا یکی بگه محل دفن امیر حیاتی کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبلاگتم با حاله