تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

«تا چه پیش آید...»

 
مطلبی که می خوانید نوشته یکی از چندین علاقمند کنسرت شجریان، علیزاده، کلهر است که در این نوشته به شرح مشکلات خود برای دریافت بلیط این برنامه پرداخته است:

شرکت دل آواز پس از اجرای برنامه ای که با عنوان «همنوا با بم» در تالار وزارت کشوربرگزار شد ، چند بار تلاش کرده که از اینترنت(این ابزار کار آمد) چند استفاده مفید را که در دنیا هم رایج است بکند. یکی فروش بلیط کنسرت بم و دیگری اطلاع رسانی های شرکت در باب هر اقدام در این اواخر فروش بلیط کنسرت جدیدشان در تهران.

بدون شک هدف دل آواز از تاسیس این سایت (غیر تبلیغ برای آثار دل آواز) سهولت دسترسی مردم به اطلاعات جدید است؛ ولی این اقدام پسندیده به نازل ترین کیفیت انجام میشود، تا جایی که گاهی حتی مشکلات زیادی هم برای مخاطبان این سایت بوجود می آورد!

آخرین نمونه این اتفاق، تلاش نافرجام عده زیادی از علاقمندان در تهیه بلیط کنسرت پیش روست. حتما بعضی از شما که قصد رفتن به این کنسرت را دارید از طریق سایت اقدام کرده اید و با طراحی و سرویس بسیار ضعیف این سایت آشنا هستید؛ اگر تا کنون موفق به دیدن این سایت نشده اید اینگونه توضیح میدهم که : از چند روز قبل اعلام شد که از صبح روز چهارشنبه علاقمندان می توانند برای خرید بلیط اقدام نمایند؛ من هم که قصد تهیه بلیط را داشتم از صبح آنروز سعی کردم وارد سایت شوم که غیر از اینکه تا عصر امکان تهیه بلیط در سایت وجود نداشت، دیگر سرویسهای سایت نیز قابل دسترسی نبود! بالاخره با صرف وقت فراوان ساعت ۱۲ شب وارد سایت شدم و امکان خرید بلیط روی سایت فعال شده بود.

قبل از سفارش هم می شد در صفحه ای شاهد اتمام حجت شرکت بود که «در قبال کسی که تا ۲۴ ساعت پول را واریز نکند هیچ مسئولیتی ندارند!» من هم با پذیرش این جمله سفارشاتم را انجام دادم.

صفحه سفارش باز شد که در آن جدولی بود و در آن جدول سفارش من و کل پول من باید مشخص میشد. دیدم روز و جایگاه بلیطهای درخواستی من در جدول هست ولی زیر ستون تعداد بلیط و قیمت، چند صفر نوشته شده! شک کردم که سفارش من پذیرفته نشده باشد... ماندم در سر این دو راهی که جایی که در جدول قبول شدن سفارش و جایگاه مرا نشان میداد قبول کنم یا شاید آن صفرها که نشانه نپذیرفته شدن سفارش من بود!

سعی کردم چند بار برگدم تا با دادن username password دوباره سفارش خود را چک کنم (چون این امکان در فروش DVD همنوا با بم وجود داشت؛ولی اینبار چنین امکانی روی سایت نبود! من با توجه به اتمام حجت سایت مبنی بر اینکه فرصت تا ۲۴ ساعت برای پرداخت پول است، و نمیتوانستم ریسک کنم و ببینم که سفارش تایید شده یا نه، اقدام به پرداخت پول کردم. (ضمنا پرسونل شرکت دل آواز در جای جای ساخت این نکته را متذکر شده بودند که اینروزها بخاطر فشار کار، توانایی جواب دادن هیچ تلفن و ایمیل و حتی ارتباط حضوری را ندارند)

اما پس از مدتی با خبر شدیم که نوشتن صفرها در جدول نشاندهنده عدم وجود آن بلیط در روز مورد نظر بوده! و عجیب اینجاست که طراحان سایت به این موضوع فکر نکرده بودند که اصلا چرا وقتی بلیط به عدد صفر میرسد، متقاضی باید تا آِخرین مرحله برود و در هیچ صفحه ای این مطلب به خریدار گفته نشود؟ اشکال این برنامه به اینجا ختم نمیشد، چراکه اگر شما می خواستید تقاضای دیگری کنید باید ایمیل دیگری معرفی میکردید و... بگذریم... من بدون دریافت بلیط، پول را واریز کردم و دوستان دل آواز پیشنهاد کردند که بلیط را از گیشه تهیه کنیم ( احتمالا خبر صف ۶۰۰ متری برای این برنامه را هم شنیده اید!) و وقتی سرشان خلوت شد مبلغ واریز شده را پس می دهند.

تمام این عصبانیتها یک طرف، وقتی فردا وارد سایت شدم و دیدم بجای متن عذر خواهی چنین متنی نوشته شده بسیار دلگیر شدم « ... تعداد و مبالغ صفر عنوان گردید که عزیزان ما، به دلیل عجله و عدم دقت به این موضوع به اشتباه اقدام به واریز مبالغی در بانک کردند...»!

نمیدانم چرا هر وقت دوستان دل آواز اقدام به یک امر خیر میکنند، اینقدر ناقص از آب در می آید که حتما در آن مجبور میشوند، به کسی توهین کنند؛ یعنی واقعا نمیدانند که «اشتباه» از «عزیزان» ویزیتور نبوده و از تیم فنی سایت بوده؟ بر همه بینندگان سایت واضح بود که سایت دل آواز با مشکلاتی در طراحی قسمت فروش، تغییر مداوم برنامه، تاخیر راه اندازی سایت و اصلا عدم امکان پاسخگویی، مواجه بوده.

childern music 
آیا در عصر فن آوری اطلاعات، راه انداختن سایت در یک ساعت مشخص و از پیش اعلام شده کار غیر ممکنی است؟ حتی این پیش بینی نشده بود که اگر بلیطها تمام شد سایت بتواند پیغامی بدهد؟ یا حداقل کسی نبود که وقتی بلیط تمام شد سایت را دیسیبل کند یا اصلا سرور را خاموش کند؟! این دردناک نیست که بسیاری از مردم به خیال اینکه بلیط را سفارش داده اند، مبالغ سرسام آور بلیط این کنسرت را به بانک بریزند و بعضی با طی سفرهای طولانی خود را به پایتخت برسانند و با جواب عجیب دوستان دل اواز روبرو شوند که شما عزیزان به علت بی دقتی مرتکب اشتباه شدید؟! چرا به جای یک عذر خواهی ساده، باز قصد فرافکنی دارند و می خواهند این اشکال خود را سرپوش گذارند؟ اکنون با نگاهی به گذشته شرکت دل اواز ما میتوانیم ببینیم که این شرکت از سیاست «تا چه پیش آید...» در مواقع مختلف استفاده کرده! مثلا به این چند نمونه توجه کنید:

بعد از چند سال که استفاده از اینترنت در کشور ما رایج شده، بزرگترین و شناخته شده ترین خواننده کشورمان هنوز یک سایت کاملا شخصی ندارد. البته دو سه ماهی هست که دو سه صفحه بصورت نوشته و ناقص در سایت قرار گرفته که خیلی از وبلاگهای فارسی که در مورد جناب شجریان می نویسند در این زمینه از سایتشان موفقتر و کاملترند.

بعد از کنسرت «همنوا با بم» در سایت نوشته شد که در تاریخ مشخصی، گزارش کامل و آلبوم عکس از این کنسرت روی سایت قرار خواهد گرفت که هنوز بعد از دو سال قرار نگرفته. البته صرفا وجود عکس چندان مهم نیست ولی وعده هایی که انجام آنها بسیار ساده است ولی به عمل نمیرسد جای سئوال دارد.

در مورد آماده سازی فیلم کنسرت بم برای فروش، پس از اینکه سفارش گرفته شد، چندین و چند بار تاریخ آماده سازی فیلم و عرضه آن به تاخیر افتاد، دست آخر هم تنها اتفاق خاص این بود که آنهایی که چند ماه قبل سفارش اینترنتی داده بودند، فیلمشان را به جای فروشگاه نزدیک منزلشان، از شرکت دل آواز تحویل گرفتند و متاسفانه فروش برای شهرستانها نیز منتفی شد! قرار بود که در سایت مدام، اخبار پیشرفت پروژه باغ هنر بم ارائه شود، ولی آخرین و تنها خبر مربوط به چند ماه پیش است. این گزارشها حتی با سفرهای خود استاد به بم هم تغییر نمی کند و آخرین خبر مربوط به چند سفر قبلی ایشان است.

در مراجعه به شرکت نیز در مواقعی که کنسرتی مثل همین کنسرت برگزار میشود، شاهد برخورد نه چندان مناسب پرسونل دل آواز هستیم که البته به خاطر حجم بالای کار، نبود جا و نیروی کاری زیاد و خستگی است، ولی باز به مراجعه کننده ارتباطی ندارد ... مخصوصا وقتی خود استاد از نبود امکانات مناسب برای برگزاری کنسرت به مسئولان مربوطه اعتراض دارند روا نیست که شرکت خودشان بانی مشکلات دیگری برای علاقمندان موسیقی باشد.

این چند ماه با خبر های زیادی در روزنامه ها و خبرگزاریهای اینترنتی برخورد کردیم که در ارتباط با استاد شجریان بوده اند و هر بیننده آشنا با اولین نگاه متوجه بعضی از خطاها یا اشتباهات این اخبار میشود. ولی گاه بعد از یک هفته که این شایعه همه گیر میشود شرکت با خبر شده و تکذیب میکند. این موضوع به قدری معروف شده که دیگر خبرگزاری ها تیتر میزنند «دل آواز باز هم تکذیب کرد»! اگر روز اول که این اخبار به انتشار میرسد جلوی انتشار این اکاذیب گرفته شود آیا باز شاهد این اتفاقات (که نشان دهنده نداشتن اطلاعات به روز دل آواز است) خواهیم بود؟

ای کاش این سیاست غلط که «تا چه پیش آید...» را شعار خود قرار داده، «پیش بینی واقعه قبل از وقوع» را سرلوحه کار های آتی قرا دهد تا اینگونه موجب آزردن علاقمندان هنر نشوند.
 
***
دوستان عزیزم
از امشب بر روی وبلاگم تصنیف آستان جانان از استاد شجریان را قرار دادم . ضمن سپاس مخصوص از دوست خوبم خانم شکوفه که من را در مورد این کار با نهایت صبر راهنمایی کردند از شما عزیزان خواهش میکنم نظرات و پیشنهادات خود را در این مورد بیان فرمایید .
پیشاپیش از تمام شما ممنونم .
 
نظرات 2 + ارسال نظر
حسن یکشنبه 20 آذر 1384 ساعت 19:09

حسن یکشنبه 20 آذر 1384 ساعت 19:13

تصنیف استاد فوق العاده است از شما تشکر میکنم و از وب لاگ خوبتان حق یارتان
دوست دارم با شما و گروهتان بیشتر درارتباط باشم
راهنمائیم کنید
با تشکر
یا حق .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد