تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

چند خبر

کنسرت محمدرضا لطفی نوازنده سر شناس تار ، شب گذشته ( 19 نوامبر ) در شهر گوتنبرگ سوئد برگزار شد .لطفی را در این کنسرت ، قوی حلم با ضرب و دف که به حالت ساز همراه ( ریتم ) نواخته می شد همراهی می کرد . این کنسرت حال و هوای عرفانی داشت و اقای لطفی و قوی حلم در هر دو کنسرت با لباسی سراسر سپید به روی صحنه حاضر شدند که در نوع خود بسیار جالب توجه بود . محمدرضا لطفی در ابتدا با قطعه ای در ابوعطا با ساز تار شروع نمودند که با استادی تمام حاضرین را که تعداد بیشماری سوئدی و افغانی نیز در بین انبوه ایرانیان مقیم سوئد بودند به تحسین واداشت . در این میان، خود نیز گاهی با آوازهای عرفانی حاضرین را محو فضای عارفانه کنسرت نمودند . سپس با سه تار قطعاتی در ماهور اجرا کردند که همان تم و فضای عرفانی را داشت و حسن ختام برنامه با دف به همراهی ضرب " قوی حلم " پرداختند .

***

هفتم آذرماه مصادف با سالروز درگذشت استاد سیدجلال تاج اصفهانی، خواننده است وی در سال 1282 شمسی به دنیا آمد و از حضور اساتیدی چون سید عبدالرحیم اصفهانی بهره برد.
وی در طی دوران فعالیت خویش کنسرت‌های مهم و متعددی را اجرا کرد و در طی مدت کوتاه کار در رادیو تهران و رادیو اصفهان آثار برجسته‌ای را اجرا نمود.
از جمله آثار برگزیده این خواننده می‌توان به آواز همایون به همراه مرتضی محجوبی،حسین یاحقی و ارسلان درگاهی آواز "نوا و شاه فتایی" به همراه ارسلان درگاهی، تصنیف‌های "آتش دل" و "در طبیعت" با آهنگ عبدالحسین برازنده (صفحات گرامافون) اشاره کرد.
وی همچنین آلبوم‌های فراوانی با اساتیدی چون سید حسن کسایی (نی)، جلیل شهناز (تار) و .. داشته است.
از جمله شاگردان تاج می‌‌توان به فرهنگ شریف، حسین شاه زیدی و علیرضا افتخاری اشاره کرد

***

   پس از دو سال علیرضا عصار با کنسرت خود سکوت سالن میلاد را می شکند.کنسرت علیرضا عصار دی ماه در سالن میلاد برگزار می شود.
علیرضا عصار از دو ماه پیش مشغول ضبط آْلبوم جدید خود است. قرار بود این آلبوم بعد از ماه رمضان به بازار بیاید اما به نظر می آید مشکلاتی مانع از این کار شده است. او در حال حاضر نیز مشغول فراهم آوردن مقدمات کنسرت است.
فواد حجازی آهنگساز و تنظیم کننده آثار عصار تصمیم دارد برای ادامه تحصیلات آکادمیک موسیقی به فرانسه برود و احتمال دارد این آخرین اثر مشترک آنها باشد. عصار در تلاش است تا آلبوم خود را قبل از کنسرت به بازار روانه کند.
این کنسرت به مدت یازده شب و هر شب دو سانس در سالن میلاد برگزار می شود. از دو سال پیش تا به حال و بعد از کنسرت مهران مدیری، در این سالن کنسرتی اجرا نشده است و در صورتی که کنسرت عصار در این سالن اجرا شود، می توان آن را آغاز دوباره ای برای برپایی کنسرت های موسیقی دانست.

دوستان عزیز این هم کاریکاتور روز:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد