X
تبلیغات
رایتل
شنبه 30 مهر 1384 @ 03:49

مقام های باستانی تنبور ۲ :


۵- قطار :

قطار از مقام های آوازی بسیار کهن است که از حالتی حماسی . عاشقانه بر خور دار است. خواننده ی این مقام گاه بدون همراهی تنبور و گاه همراه تنبور این مقام را اجرا می نماید و در طی آن اشعاری عاشقانه  و یا حماسی که گاهی از چاشنی پند و عبرت نیز بر خوردار است را زمزمه می نماید .
برای اجرای این مقام گاهی کمانچه آواز خوان را همراهی می کند .

۶-جنگه راه :

این مقام از مقام های پر نشاط و مهیج باستانی موسیقی مقامی است و از حالتی حماسی بر خور دار است . و این حالت از نامش نیز پیداست . جنگه راه  به معنی راه جنگ است و راه یعنی مقام و گوشه  و تر کیب این ۲ کلمه با هم یعنی آهنگ جتگ یا مقام مخصوص جنگ . اگر چه این مقام بیشتر با تنبور نواخته می شود ولی در اصل نوازندگی آن بعهده ی سرنا و دهل است .
شاید وقتی که با تنبور و در مراسم ذکر اجرا می گردد جنگ سالک و مستمع با اهریمن نفس مد نظر است .

۷-سوار سوار :

از مقام های باستانی است که حالات مختلف صدای پای اسب را تداعی می کند . در آغاز با ریتمی کند موسوم به دو نعل و سپس مقداری تند تر موسوم به سه نعل و بعد چهار نعل و تاخت و نشیب و فراز و در آخر آنقدر کند می شود که گویی اسب از حرکت می ایستد . لازم به یاد آوری می دانم که اجرای این مقام با تمامی زیبایی ها و لطافت خود نیازمند تسلط و مهارت کامل در نوازندگی تنبور میباشد . نگارنده هرگز اجرای این مقام با پنجه ی بهشتی استاد عالی نژاد را فراموش نمی کنم .

۸-سحری :

 سحری یکی از مقام های بسیار ارزشمند و دلنشین کهن است که با آواز همراه با تنبور و یا سرنا به همراهی دهل اجرا می شود . 
 تنبور نوازان در محافل و مجالس اذکار روحانی که طی آن شب به صبح م انجامد طلوعی دیگر را نوید داده و اشعار امید بخشی که سرا پا وجد و نشاط ایجاد می کند را به گوش مسثمعین می رسانند و در اعیاد ملی و مذ هبی نیز سرنا و دهل نوازان بر فراز بام های خود همین مقام را در وقت سحر می نوازند . 
 
بگو یا علی