تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

در آیین یارستان، موسیقی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، در واقع موسیقی جزیی از آداب مذهبی این آیین به شمار می‌رود و دارای شگفتی‌ها و جذابیت‌های فراوانی مربوط به همین قوم است سیروس سپهری در پایان نامه کارشناسی موسیقی خود با عنوان « پژوهشی در موسیقی یارستان »، آورده است: یارستان عنوان آیینی است مذهبی در غرب کشور، که از قرن دوم هجری به وجود آمده است. این آیین نشات گرفته از ادیان بزرگی چون اسلام، زرتشت، بودا و مسیحیت است. مولف در ادامه این پایان نامه همچنین افزوده است: موسیقی یارستان که بازتاب شرایط اجتماعی ، فرهنگی و آکنده از ژرف ترین اعتقادات فلسفی این قوم می باشد، جز لاینفک حیات آن به شمار می رود. مولف در بخش دیگری از پژوهش خود آورده است اعتقاد اهل حق بر این است که موسیقی از دوران آغاز خلقت با هستی عجین بوده است، خاصه با انسان بنا به روایتی آن زمان که خداوند متعال تصمیم به خلقت انسان گرفت، موسیقی و انسان در هم آمیخته شدند. همچنین در اهل حق در هنگام تولد و مرگ موسیقی نواخته می شود و به صورت تنبور نوازی و کلام خوانی و کف زدن انجام می شود. هنگامی که کودکی متولد می‌گردد در مراسم نامگذاری وی موسیقی و مراسم کلام خوانی برگزار می ‌شود. در هنگام بلوغ هم که مراسم سرسپردگی انجام می شود و جسم فرد به بندگی حق تعالی اقرار می کند، مراسم تنبور نوازی و کلام خوانی اجرا می شود. وقتی هم که انسان دار فانی را وداع می گوید و جان را به جان آفرین تسلیم می‌کند، موسیقی و خاصه تنبور وی را بدرقه می کنند . محقق در بخش دیگری آورده است: ساز تنبور که کارشناسان ساخت آن را منحصر به ایران می‌دانند، سالیان درازی است که در آداب و رسوم مردم مناطقی از کشورمان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، البته تنبور در مناطق مختلف ایران با نام‌های متفاوتی خوانده می شود. در ادامه این پایان نامه مذکور آمده است: مردم یارستان که دارای نوعی موسیقی خاص آیینی هستند، سالهاست که نغمه های باستانی را نسل به نسل به صورت سینه به سینه انتقال داده اند. هر چند تعدادی از این نغمه‌ها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده، اما خوشبختانه به دلیل عدم نفوذ موسیقی‌های بیگانه به این منطقه، که از مناطق بکر کرمانشاه است. حوزه گوران آن نغمه‌ها به صورتی اصیل و کامل و دقیق به دست نسل جدید رسیده است و نیز تنبور نوازان مردم یارستان به سه ناحیه جغرافیایی حوزه گوزان، حوزه صحنه و حوزه بیونیج و کرند تقسیم می شوند. در این پایان نامه که در تابستان سال 1381 در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و با راهنمایی درویش رضا منظمی تدوین گشته، آمده است: از سال 1354 تا 1357 به همت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی کرمانشاه اولین کارهای گروه نوازی تنبور به اجرا درآمد و تنبور از حالت یک ساز صرفا آیینی خارج شد و به جرگه سازهای ارکستری پیوست که گاهی با ساز نی و دف و تار و عود و کمانچه نیز همنوا شده است. گروه تنبور نوازان شمس به سرپرستی کیخسرو پور ناظری، گروه تنبور نوازان باباطاهر به سرپرستی شادروان سید خلیل عالی نژاد و دیگر گروهها به اشاعه این ساز در نزد مردم دیگر نقاط پرداختند و آنها را با صدای اهورایی این ساز آشنا ساختند. مولف در بخش دیگر با عنوان “موسیقی مینی‌مال” آورده است: موسیقی مینی مالیسم در دهه 60 میلادی به وجود آمد و تا حدود زیادی با هنر مینی مال تجسمی اراتباط دارد. موسیقی مینی مالیسم نیز عکس العملی بود در مقابل (و نه درضدیت) هنر پیچیده روشنفکرانه معاصران اروپایی یا آمریکایی که بیشتر به موسیقی آوانگارد ( پیشرو) معروف بودند. موسیقی مینی مالیستی از همان اقلیمی سر برآورد که هنرمینی مالیستی از آن سرچشمه گرفت، هنری که شاخص آن فرم‌های ساده، شفافیت و پوشیده‌گویی است. در واقع موسیقیدانان مینی مالیست دهه 1960 بیشتر توسط نقاشان و پیکره سازان درک شدند تا از سوی همقطاران آهنگسازشان. در خاتمه این پایان نامه خاطر نشان شده است: اولین بار واژه مینی مالیسم را منتقد و موسیقی شناسی انگلیسی به نام مایکل نیمن در همان دهه 60 عنوان کرد، اما آهنگساز فعال و معروف این سبک، آهنگساز آمریکایی فیلیپ گلس (PHILIP GLASS) است که به نوعی او را بانی موسیقی مینی مالیسم و به خصوص در موسیقی فیلم می‌شناسند

بگو یا علی
نظرات 10 + ارسال نظر
نینا یکشنبه 30 مرداد 1384 ساعت 03:21 http://nina30may.blogsky.com

چقدر خوشحال شدم که وبلاگ شما رو پیدا کردم. برقرار و سبز باشید.

این نظر لطف شماست. خوشحال میشم بیشتر باهاتون آشنا شم. نظرات شما من رو به ادامه راه امیدوار می کنه. خوش باشی و سلامت. بگو یا علی.

[ بدون نام ] دوشنبه 29 آبان 1385 ساعت 12:22

پژاره شنبه 20 بهمن 1386 ساعت 11:13

مقامهای مجلسی و مجازی دیگر چه واژه ای است این چرن و پرند ها چیه که به خوراک این مردم میدهید شما و ان استادان خود فروشتان تا کی میخواهید پدر این دین را در بیاورید چرا حیا نمیکنید شهریاری خود فروش و مرادی مقام فروش خواهند دید که بازی خطر ناکی با دین سلطان شروع کرده اند وسزای اورا خواهند دید

پژاره چهارشنبه 24 بهمن 1386 ساعت 11:53

از ثبت نظرات به صورت کامل بسیار سپاس گزارم اگر سخنی با ادبیات خاص نوشته میشود خرده مگیرید چون پدران ما رنجها وجفاهها کشیده اند تا که این دین را به دست ما رسانده اند حل وقتی بسیار ساده در طبق حراج گزاشته میشود دل انسان به درد میاید وبه قول حضرت شیخ امیر جگر انسان میسوزد از دست مشت سر بار یا هو

با درود دوست گرامی.
نظر پیشین شما را بدون کم و کاست تایید کردم . اما شخصا با ادبیات نوشتاری شما موافق نیستم. ای کاش آدرس میل خود را قرار میدادید . آنچه بیان کردید در خارج در فضای وبلاگ قابل بحث است . نگارنده سعی می کند تنبور را تنها از منظر موسیقی شناسی بررسی کند و از بحث پیرامون مسایل اعتقادی در تنبور مست اجتناب می کند.
برقرار باشید.

پژاره پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 09:58

با سپاس ولی شما تنبور را در ایین یارستان بررسی میکنید و همین کلمه حوزه بحث را بسیار وسیع خواهد کرد و هر یاری از یارستان باید از این حریم دفاع کند وزمانی که شما بحث از مقام میکنید بحث از زیر بنای اعتقادی من کرده ا ید چرا که تنبور در ایین یاری به ساز جم معروف میباشدوطبق کلامات یاری تنبور ارامش دهنده روح در کالبد در زمان خلقت بود لذا نمیتوانم فرمایش شمارا قبول کنم که از نظر موسیقی بحث میشود مگر متون نوشته شده شما تغییر کند در غیر اینصورت ادبیات قبلی من قابل دفاع و تجاوز به حریم اعتقادیم توسط هرکس قابل پاسخگویی میباشد یا هو

با درود و سپاس .
بی شک تنبور ساز آیینی جدا نشدنی یارسان است و بحث پیرامون آن بدون توجه به حوزه اعتقادی آن غیر ممکن است. تنبور مست هرگز سعی نکرده از بحث پیرامون این ساز و مباحث آیینی آن کوتاهی کند و تنها از طرح مباحث اعتقادی محض خودداری می کند . روندی که سال ها بر آن پافشاری کرده و در ادامه نیز اینچنین خواهد بود . نگارنده هرگز خود را در مقام تجاوز به اعتقادات یارسان قرار نداده و در حد داشته های اندک خود کم و بیش سعی در معرفی هرچه بیشتر اهل حق نموده است. امید که توانسته باشد بدون تجاوز به دیدگاه های خوانندگان گرامی مطالب خود را ارائه نماید.
برقرار باشید.

پژاره پنج‌شنبه 25 بهمن 1386 ساعت 16:21

موفق باشید در اینده نزدیک سایتی با همین نام راه اندازی خواهد شد حتما سری بزنید وقلبا خوشحال خواهم شد نقاط ضعف را بی پرده برایم بنویسید ضمنا به طور متوسط روزی یکبار به سایت شما سر خواهم زد و انتظار دارم ضمن اینکه بت تراشی نکنید دیدگاه اصلاح شده شمارا نسبت به تنبور و دین دین دین دین دین دین یاری رویت نمایم یا هو

پژاره یکشنبه 12 اسفند 1386 ساعت 10:57 http://hajarh.blogfa.com

مطلب جدیدی ندیدم که اضافه کنید نگران شدم ما زنده به انیم که ارام نگیریم موجیم که اسودگی ما عدم ماست سری به ما بزنید با طرح یک سو ال دینی یا هو

پژاره جمعه 17 اسفند 1386 ساعت 13:51 http://hajarh.blogfa.com

یا علی مدد میخواهم توسط اسکن مطالب کلامی به جای تصویر در وبلاگ خود بیاورم ولی موفق نمیشوم لطفا؛ به صورت ساده روش این کار را به ادر س داده شده برایم بفرستید یا هو

نرگس سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1387 ساعت 21:01 http://99999999.blogfa.com

وبلاگ خوبی دارید میتواند با مدیریت جدی تر جهت انرا به اگاهی مذهبی سوق دهید اگر توانستید به آدرس یاد شده سری بزنید

علی شنبه 25 خرداد 1387 ساعت 12:50

آنکه می تواند ، انجام می دهد،آنکه نمی تواند انتقاد می کند.... .جرج برنارد شاو
پس انتقاد روا نیست...نمیدانم احل چه کیشی هستی...ولی مشخص است احل دل هستی...ولی درباب سید نوشتن کاری بسی سخت است...او شهید راه حق بود و قاتلش, زنده وه ترفدارانی هم دارد...نمیدانم عدل به کجا کوچ کرده از این دیار...یا علی ولاغیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد