تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور
تنبور مست

تنبور مست

تنبور مست وبلاگی است پیرامون موسیقی ملی و ساز باستانی تنبور

مراسم تشییع پیکر دو هنرمند عرصه موسیقی دکتر عمومی و " مجتبی میرزاده ، صبح دیروزاز مقابل تالار وحدت تهران با حضور هنرمندانی چون استاد محمدرضا شجریان، شهرام ناظری،علیرضا افتخاری،احمد ابراهیمی، دکتر محمد سریر، داوود گنجه ای و ... از مقابل تالار وحدت تهران برگزار شد.


 استاد "محمدرضا شجریان"، درباره این دو هنرمند بیان داشتند : در دو روز گذشته ما دو تن از بزرگ ترین هنرمندان عرصه موسیقی را از دست دادیم که بدون شک رحلت آنان ضایعه ای جبران ناپذیر است . وی ادامه داد : دکتر عمومی استاد آواز و حقوقدان و گنجینه ای از اسرار مکتب آواز ایران در طی 80 سال اخیر در ایران هستند .


مراسم تدفین عمومی ب ۲این استاد آواز از "مجتبی میرزاده" نیز به عنوان هنرمندی توانا، آهنگساز و تنظیم کننده ای چیره دست دانسته و افزود : من هنگامی که هنوز در مشهد بودم ایشان بسیار قشنگ ویولون می زندند و برای خود اسم و رسمی داشتند ، شما کمتر آهنگ دان و موسیقی دانی را می شناسید که تا این اندازه در مسایل وارد باشد . وی ادامه داد : من طی این سال ها بارها از راهنمایی های دکتر عمومی بهره برده بودم، وی یکی از بزرگ ترین افراد در مکتب آواز اصفهان بودند و من از طریق ایشان با مکتب " آواز اصفهان" آشنا شدم و این ضایعه جبران ناپذیر را به تمام هنرمندات تسلیت عرض می کنم . استاد شجریان ادامه داد : این دو هنرمند از برترین اساتیدی بودن که ضایعه درگذشت آنان بسیار غم انگیز است و نمی توان به راحتی از کنار این ضایعه گذشت . استاد احمد ابراهیمی آوازه خوان نیز در ادامه بیان داشت : مرگ ه سراغ همه می آید ، اما مرگ هنرمندان به علت تاثیری که بر هنر و هنر دوستان می گذارد بسیار غم انگیزتر است .


شجریان بزرگ ۳۰۰ وی افزود : من در سال 1337 در منزل ابراهیم خان منصوری با " میرزاده " آشنا شدم و بدین ترتیب این آشنایی تا به امروز ادامه داشته است و امیدوارم که روح آنان با بزرگان محشور باشد . "علی هاشمی" ، یکی از نزدیکان دکتر عمومی ، در خاطرات خود از این هنرمند گفت : اولین اشنایی من با دکتر عمومی در محضر استاد شجریان و چند روز بعد از ارایه کاست جدیدی توسط وی بود ، در این جلسه دکتر عمومی به استاد شجریان گفت که من از روزی که این آلبوم بیرون آمده است تا الان دارم از آن لذت می برم ولی ای کاش این تحریرها و گوشه ها را به این شکل اجرا می کردید و استاد شجریان نیز با روحیه تعلم پذیری که دارند سخنان وی را پذیرفتند ، این مساله برای من بسیار زیبا بود و از همان هنگام باب آشنایی من با استاد ارجمند دکتر عمومی آغاز شد . وی افزود : در زمان دیگر "مهدی فلاح " شعری از " شفیعی کدکنی " را اجرا کرده بود و من به همراه دکتر عمومی ، پرویز مشکاتیان ، فریدون مشیری و ... از محضر " شفیعی کدکنی " می خواستیم تا اجازه پخش این اثررا بگیریم ، در آنجا نیز دکتر عمومی نکات بسبار ارزشمندی را درباره این موضوع با آقای فلاح مطرح کردند و من از همان زمان به ایشان پیشنهاد دادم تا کلاس فرهنگ آوازی را بگذارند که ایشان این کار را انجام دادند و در این راه خدمات ارزشمندی را به جامعه آوازی ایران ارایه دادند . وی افزود : یکی از خصوصیات مهم دکتر عمومی آن بود که وی تک بیتی های بسیاری را از حفظ بودند که به موقع از آنان در زندگی خود بهره می بردند .


 مراسم تدفین عمومی ب ۱


وی دکتر عمومی را دارای خصوصیاتی چون درویش مسلکی صاف و صادق بودن و ... دانست . در ادامه " هادی منتظری " نوازنده کمانچه درباره "مجتبی میرزاده" بیان داشت : من بسیار تاسف می خورم که چرا جامعه موسیقی باید تنها در این مراسم دردناک یکدیگر را ملاقات کند ، ای کاش اهالی موسیقی در مراکز مربوط به خود چون خانه موسیقی و مرکز موسیقی ارتباط بیشتری با یکدیگر برقرار می کردند . وی از میرزاده به عنوان یکی از چیره دست ترین نوازندگان ویولون در ایران نام برد که دیگر به زودی مانند او ظهور نخواهد کرد. "سهیل محمودی"،شاعر، نیز در این جلسه بیان داشتند : درباره برخی از هنرمندان این باور غلط وجود دارد که به دنبال شهرت و کسب موقعیت هستند؛ اما تمام کسانی که میرزاده را می شناختند می دانند که وی از چه سکوت و خاموشی و سرخوشی فروتنانه ای بهره می برد که همه را به احترام وا می داشت . وی افزود : او یکی از تواناترین نوازندگان ویولون طی سال های اخیر بودند که در اوج خلاق بودن از نوعی خاموشی بهره می برد .

در گذشت این دو استاد مسلم موسیقی ایران زمین را به جامعه هنری و همه دوستداران هنر

ایرانی و خانواده آنها تسلیت عرض می کنم . و به امید بهبودی اساتید دیگر هنر موسیقی هم

چون استاد فرامرز پایور و استاد علی تجویدی و سایر بیماران و آرزوی طول عمر برای آنان


  یک خبر اینکه قرارهست استاد علی اکبر مرادی نوازنده برجسته تنبور در 

 روزهای ۱۰ و ۱۱ شهریور  ۸۴ در کاخ نیاوران به اجرای بر نامه بپردازند. در

 روزهای آینده در این مورد بیشتر می نویسم.


نظرات 8 + ارسال نظر
م سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1385 ساعت 01:03 http://www.yarsan121.blogfa.com

در جواب به وبلاگهای اهل حق:
www.yarsan121.blogfa.com
www.yarsan121.blogfa.com
اگر شما خلیل خان را نداشتید از چه می نوشتید.

مصطفی یکشنبه 8 مرداد 1385 ساعت 06:33 http://abalfazl133.blogfa.com

سلام داداش گلم

خسته نباشی

سید پشت و پناهت

هو اول و آخر یار ولا غیر

غلام قمر

مصطفی یکشنبه 8 مرداد 1385 ساعت 06:34 http://abalfazl133.blogfa.com

راستی
این آقای بی آدبی که آدرس جوابیه گذاشته

منظورش از این جوابیه چی بود ؟

فرزاد پنج‌شنبه 26 مرداد 1385 ساعت 13:39

سلام راجع به اهل حق و آداب آنها اگر مطلبی دارید ممنون می شوم ببینم در ضمن خود شما نوازنده تنبور هستید

سید فرزاد شاه ابراهیمی پنج‌شنبه 20 مهر 1385 ساعت 12:00 http://www.kakaai.blogfa.com

سلام وبلاگ زیبا ئی داری . مطالب ارزشمند خسته نباشی خیلی زحمت کشدی اگه لطف کنی اسم وبلاگ منو تو لینک یاران بزاری ممنون میشم

هانیه دوشنبه 25 دی 1385 ساعت 14:09

سلام من قشنگ بلد نیستم صحبت کنم ولی از شما واقعا
ممنونم که حداقل این فرصتو به ما میدی که و خدای خدمونو خوب بشناسیم انقد تحت تاثیر قرار گر فتم که نمی دونم چی باید بگم ولی باز بهتون سر میزنم (هو اول اخر یار) یا علی

سید پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 01:52

سلام سیاوش؛ من دنبال یک تنبور خوب بم خون می گردم . ممنون میشم اگر سازنده یا مغازه ای معتبر در تهران می شناسی معرفی کنی. تنبور من ساخت درویش مرتضی است ولی صدای خوبی نداره .

سید پنج‌شنبه 21 تیر 1386 ساعت 01:59

فراموش کردم ایمل برات بزارم :

testdriving@mac.com

در ضمن من دنبال یک تنبوری هستم که شبیه تنبور طاهر یارویسی صدا بده. مرسی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد